Linkbuildingstrategieën: linkbuilding in 2023
Er zijn verschillende linkbuildingstrategieën die toegepast kunnen worden om een natuurlijk backlinkprofiel op te bouwen en een hoge domain authority te verkrijgen. Waar de nadruk voorheen vooral leek te liggen op het verkrijgen van zoveel mogelijk backlinks, is de focus van linkbuilding anno 2023 verschoven van kwantiteit naar kwaliteit. Om die reden leggen we hieronder uit hoe onze SEO-specialisten de kwantiteit van backlinks afwegen tegen de kwaliteit van backlinks.
De voor- en nadelen van kwantiteit
Wanneer je gaat linkbuilden, heb je misschien de neiging om elke kans aan te grijpen die je voorhanden krijgt door een link te plaatsen op elke denkbare website. Je moet immers een backlinkprofiel opbouwen, niet? Hoewel het aannemelijk klinkt om zelf zo veel mogelijk links te plaatsen op andere websites om een kwantitatief sterk backlinkprofiel op te bouwen, kun je niet klakkeloos gaan linkbuilden om zo veel mogelijk links te verkrijgen. Google en andere zoekmachines hanteren namelijk streng beleid wat misbruik van backlinking betreft. Zo kan jouw website een penalty krijgen, als blijkt dat je backlinking alleen vanuit een marketingoogpunt toepast. Bovendien is het niet gezegd dat kwantiteit gelijk staat aan kwaliteit. Door te focussen op kwantiteit in plaats van kwaliteit neem je genoegen met links van mindere kwaliteit, wat jouw SEO negatief kan beïnvloeden.
Desondanks is het wel degelijk belangrijk om te denken aan de kwantiteit bij linkbuilding. Zo gaat het proces van linkbuilding vele malen sneller als je je minder bezighoudt met de kwaliteit van backlinks, maar vooral gefocust bent op het opbouwen van een netwerk van links. Bovendien neemt Google kwantiteit van links mee in de rangschikking van de zoekresultaten onder de noemer referring domains, waarbij jouw domein onderdeel wordt van een web van domeinen. Hoewel de kwaliteit van de backlinks in dit geval minder is, is het resultaat er niet minder om.
De rol van kwalitatieve backlinks
Kwantiteit draagt dus niet per definitie bij aan een hogere positie in de zoekresultaten, maar dat wil niet zeggen dat minder backlinks the way to go is. Het is namelijk de kwaliteit van de links die telt wat je domain authority en positie in de zoekresultaten betreft. Bovendien hoef je je geen zorgen te maken over de vraag of jouw website aangemerkt zal worden als spam door Google. Google zal jouw website immers alleen maar als betrouwbaar en relevant beschouwen, waardoor je zichtbaar wordt bij dé klant die je wil bereiken. Om de kwaliteit van links te kunnen controleren, kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van tools zoals Majestics of Ahrefs.
Dat gezegd hebbende, is het een tijdrovende klus om kwalitatieve backlinks te verkrijgen en is het bereiken van de ideale klant niet per definitie beter dan het bereiken van een grote groep door te focussen op kwantiteit. Om op een effectieve manier een kwalitatieve backlink te verkrijgen, kun je een gastblog schrijven voor een website waaraan je gelinkt wil worden of ga je aan de slag met content marketing door middel van SEO copywriting. Voor het schrijven van blogs is het belangrijk dat je content vooral niet te kort is en ten minste één afbeelding bevat, maar opnieuw geldt dat dit een tijdrovende klus is.
De combinatie van kwantiteit én kwaliteit bij backlinking
Om het bovenstaande samen te vatten, is zowel de kwaliteit als kwantiteit van backlinks belangrijk om hoog te scoren in de zoekresultaten, waarvoor geldt dat je het beste een combinatie van beide kunt nastreven. Wees echter te allen tijde kritisch in je keuze om een link te plaatsen op een andere website en weeg af of je wil genieten van de voordelen (en nadelen) van de kwaliteit of de kwantiteit van backlinks. Het ene is vooral niet beter dan het andere; ze bestaan eerder naast elkaar en een focus op één van beide levert een suboptimaal resultaat op. Pas aan de ene kant vooral op voor websites die jouw website kunnen doen aanmerken als spam; wees aan de andere kant besluitvaardig om vaart te behouden in het tijdrovende proces van kwalitatieve backlinking.
Onze diensten verwant aan linkbuilding
Linkbuilding is van cruciaal belang voor ieder bedrijf dat zijn of haar website in het oog wil laten springen van zijn of haar doelgroep. Door linkbuilding stijgt jouw website immers in de zoekresultaten, waardoor jouw doelgroep eerder op jouw website klikt dan op die van de concurrent. Linkbuilding is echter niet de enige manier om zichtbaar te worden in de zoekresultaten van Google; al onze diensten verwant aan SEO dragen bij aan online zichtbaarheid. Zo noemden we eerder al de zoekwoordenanalyse, maar tot SEO behoort ook het vergroten van jouw internationale bereik en het verbeteren van de content op jouw website op basis van een technische SEO analyse. Kortom, Economy biedt een alomvattende oplossing voor het verbeteren van SEO en heeft de juiste kennis en ervaring in huis om uiteenlopende bedrijven te helpen op het gebied van online marketing.
Onze online specialisten helpen je verder
Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, wil je jouw linkbuilding uitbesteden, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!