Blog

In 5 stappen topical authority opbouwen voor een specifiek onderwerp

Om hoog te kunnen scoren in de zoekresultaten van Google is het van belang om topical authority op te bouwen. Topical authority verkrijg je als je een expert bent in je vakgebied en als zodanig gezien wordt door Google.

De vraag is echter op welke manier je topical authority kunt opbouwen. In deze blog geven we je daarom 5 tips om je topical authority te vergroten die je kunnen helpen je positie in de zoekresultaten te verbeteren.

De kracht van een goede contentstrategie voor topical authority

Hoewel de term ‘topical authority’ het aan populariteit wint in de online marketingsector, blijft Google vaag over de specifieke parameters die ze gebruiken om topical authority meetbaar te maken. Duidelijk is wel dat het gaat om een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve factoren, zoals de hoeveelheid blogs op een website en de reputatie van een auteur. Om aan beide typen voorwaarden te kunnen voldoen, is het daarom belangrijk om een ijzersterke contentstrategie voor het opbouwen van topical authority na te streven. Echter, uit welke stappen bestaat deze contentstrategie? In vijf stappen leggen we uit hoe je topical authority kunt opbouwen, zodat je in toenemende mate gaat voldoen aan het EEAT-principe van Google.

1.      Het nut van een zoekwoordenanalyse voor een hogere topical authority

Zoals geldt voor elke SEO-strategie begin je je strategie met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken in een tekst kom je immers in contact met je doelgroep, die deze zoekwoorden gebruikt om informatie te vinden die jij op je website verstrekt. Om topical authority op te kunnen bouwen, is het echter belangrijk dat je niet alleen algemene short-tail zoekwoorden met het hoogste zoekvolume in een blog gebruikt. Minstens zo belangrijk is het om long-tail zoekwoorden met een lager zoekvolume te verwerken in je content, aangezien je probeert in te spelen op een niche. Ook wil je op zoekwoorden hoger scoren dan je concurrenten, waardoor je zoekwoorden zal moeten gebruiken met veel concurrentie. Kortom, het uitvoeren van een uitgebreide zoekwoordenanalyse vormt de basis van je contentstrategie, wat de nodige kennis en ervaring met verschillende typen zoekwoorden vereist.

2.      Topic clusters: het groeperen van zoekwoorden

De zoekwoordenanalyse geeft inzicht in de belangrijkste zoekwoorden die raken aan het onderwerp waarop jij als expert gezien wil worden door Google. Vooralsnog is dit echter een wolk aan zoekwoorden, die je zal moeten groeperen tot topic clusters. Welke zoekwoorden gaan over hetzelfde deelonderwerp en kun je dus gebruiken om een specifieke blog of pagina over te maken? Deze blog is hier een goed voorbeeld hiervan: in deze blog zijn specifieke zoekwoorden verwerkt, die gaan over topical authority als onderdeel van SEO. Op eenzelfde manier kun je dit ook doen voor jouw niche. Zodra je in kaart hebt gebracht welke topic clusters er bestaan voor jouw onderwerp, kun je een contentkalender maken en beginnen met het verzamelen van informatie over het deelonderwerp.

3.      Het belang van linkbuilding voor een sterke information architecture

Heb jij verschillende pagina’s geschreven over de aspecten, subvragen of deelonderwerpen van niche? Dan wordt het tijd om deze pagina’s of blogs aan elkaar te linken volgens een logische information architecture. Eerder schreef ik een blog over vier websitestructuren, die je kunt gebruiken om je website overzichtelijk te maken voor zoekmachines en bezoekers van jouw website. Deze websitestructuur komt tot stand door pagina’s aan elkaar te linken met interne links. Hier komt linkbuilding dan ook om de hoek kijken. Welke topic clusters vormen de cornerstone content van jouw website en hoe vallen subpagina’s logischerwijs onder deze hoofdpagina’s of pillar pages? Door interne links aan te brengen aan je blogs of pagina’s wordt het voor bezoekers makkelijker om te navigeren op jouw website en kunnen zoekmachines jouw website beter lezen. Dit draagt vervolgens bij aan topical authority, aangezien je hiermee kunt demonstreren dat jij de ins en outs van een onderwerp begrijpt.

4.      Creëer een auteurspagina voor een hoge betrouwbaarheid

Naast het schrijven van pagina’s voor je website en het creëren van een logische websitestructuur kun je ervoor kiezen om blogs te schrijven. Blogs zijn immers een goede manier om dieper in te gaan op bepaalde ontwikkelingen in je vakgebied of een achtergrondinformatie van een dienst die je aanbiedt. Als je echter een blog op je website post zonder aan te geven wie de content heeft geschreven, wat bijvoorbeeld het geval is voor pagina’s op een website, dan weet Google niet van wie de informatie afkomstig is. Dit doet af aan de betrouwbaarheid van de content en de bron, wat één van de pijlers van het EAT-principe is die Google gebruikt om zoekresultaten te rangschikken. Met andere woorden, door geen auteursnaam toe te voegen aan je content, maak je het jezelf moeilijk om topical authority op te bouwen. Creëer daarom een auteurspagina en voeg een auteursnaam toe aan de content die je schrijft.

5.      Topical authority behouden: hoe doe je dat?

Hoewel je nu in vier stappen topical authority kunt opbouwen, betekent dit niet het einde van je contentstrategie. De belangrijkste stap is namelijk het behouden van je topical authority op een specifiek onderwerp. Net als voor elke andere SEO-strategie geldt immers dat je een toppositie in de zoekresultaten kwijtraakt, als concurrenten je inhalen of hun website verbeteren volgens het EAT-principe. Topical authority kun je behouden door regelmatig te bloggen over nieuwe trends in je vakgebied, het uitbreiden van pillar pages of het uitbreiden van je zoekwoordenonderzoek door nieuwe topic clusters te identificeren. De 5 stappen in deze blog vormen dan ook een iteratief proces, met als doel het vergroten en behouden van je topical authority op een specifiek onderwerp.

Onze online specialisten helpen je verder

Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!

4/5 - (4 stemmen)

Volgende blog: Google Performance Max: de nieuwste functionaliteit van Google Ads