Blog

Topical authority: wat is het en waarom is het een onmisbaar onderdeel van je SEO-strategie?

Als expert in een bepaald vakgebied wil je graag onder de aandacht komen van jouw doelgroep. Jouw kennis en ervaring kunnen anderen immers verder helpen. Google laat experts dan ook hoger scoren in de zoekresultaten, wat topical authority wordt genoemd.

Als jouw website meer topical authority verkrijgt, verschijnt jouw website hoger in de zoekresultaten en realiseer je meer verkeer op je website. Topical authority maakt dan ook deel uit van veel SEO-strategieën. In deze blog leg ik je daarom uit hoe topical authority hand in hand gaat met SEO en welke kansen het je kan bieden.

Wat is topical authority?

Als een persoon of website topical authority heeft, dan betekent dit dat Google deze persoon of website ziet als een betrouwbare bron. Zo wordt er gekeken naar de relevantie van de bron voor een bepaald onderwerp of bepaalde locatie, maar ook naar authentieke verslaglegging en de reputatie van de persoon. Iemand die bijvoorbeeld vaak geciteerd wordt door anderen, verkrijgt topical authority. Je bent dan een autoriteit op een bepaald onderwerp en krijgt door Google een hogere positie toegewezen in de zoekresultaten. Dit gezegd hebbende, is er veel onduidelijkheid over de meetbaarheid van topical authority en de geïsoleerde invloed van topical authority met het oog op andere SEO-activiteiten.

Topical authority en EAT

Topical authority is nauw verwant aan het EAT-principe. EAT staat voor expertise, authority en trustworthiness; drie pijlers die door Google gebruikt worden om websites te rangschikken in de zoekresultaten. Wanneer jouw website hoog scoort op EAT, dan is de kans groot dat jouw website hoog in de zoekresultaten van Google verschijnt. Topical authority is hier nauw aan verbonden, omdat je topical authority verkrijgt als je een expert bent in een bepaald vakgebied, onderwerp of topic. Als betrouwbare bron met kennis van een specifiek onderwerp ziet Google jouw kennis en informatie als relevant voor anderen en scoor je hoger in de zoekresultaten. Het is met de intrede van topical authority dan ook niet meer vanzelfsprekend dat grote verkoopketens altijd bovenaan in de zoekresultaten staan, omdat bedrijven met meer specialistische kennis en authenticiteit aan topical authority winnen.

Het belang van kwalitatieve content voor je topical authority

Als jij een topical authority wil worden op een bepaald onderwerp, dan is het schrijven van kwalitatieve content nummer één prioriteit. Aan één artikel over een politiek heb je bijvoorbeeld niet genoeg om als politiek journalist hoog te scoren op politieke onderwerpen. Om daarom topical authority te verkrijgen, zul je meerdere blogs moeten schrijven die gaan over verschillende kanten van een onderwerp. Bovendien is het zaak dat er relevante zoekwoorden verwerkt worden in de blogs die je over (in dit geval) politiek schrijft. Voeg interne links toe en zorgt dat jouw website een overzichtelijke information architecture krijgt. Zo benut je je SEO-kansen optimaal en zal je hoger scoren in de zoekresultaten van Google.

De impact van topical authority op SEO

Topical authority is een belangrijk onderdeel van SEO en zal in de toekomst misschien wel onmisbaar worden. Desondanks is het belangrijk om je andere SEO-activiteiten, zoals linkbuilding en technische SEO, hoe dan ook op orde te hebben. Net als voor andere SEO-activiteiten begint het opbouwen van topical authority met een zoekwoordenanalyse. Aan de hand van deze zoekwoorden kun je topic clusters maken en content creëren die binnen deze clusters valt. Uiteraard moeten er interne en externe links toegevoegd worden aan de content, zodat er een sterke information architecture ontstaat en ook de domain authority toe kan nemen.

Don’ts voor het schrijven van authority content

Nu je weet wat je wel moet doen, namelijk een zoekwoorden analyseren, topic clusters maken en links toevoegen, zoomen we dieper in op wat je vooral niet moet doen. Aangezien topical authority betrekking heeft op het schrijven van relevante content, zul je irrelevante informatie en zoekwoorden moeten elimineren. Blogs waarvan je denkt dat ze niet interessant zijn voor je publiek, zullen zeer waarschijnlijk ook niet hoog scoren in de zoekresultaten. Daarbij komt dat het EAT-principe niet alleen verweven zit in het feit dat het schrijven van kwalitatieve content bijdraagt aan meer autoriteit. Ook in je tekst moet je de EAT-principes toepassen. Dit betekent dat je betrouwbare informatie moet gebruiken, kwalitatieve backlinks kunt toevoegen en plaatsgebonden nieuws als zodanig moet presenteren. Onjuiste informatie of verkeerde backlinks kunnen je autoriteit schaden, waardoor jouw SEO-strategie een averechts effect heeft.

Een goede SEO-strategie voor topical authority

Wil jij graag aan de slag met topical authority? Dan is het belangrijk om een holistische strategie na te streven, waarvan topical authority onderdeel uitmaakt. Zonder een goede domain authority, een SEO-technisch correcte website en een duidelijke information architecture zal jouw website immers niet hoog scoren in de zoekresultaten. Stel daarom duidelijke doelen op en ga zorgvuldig te werken bij het uitvoeren van zoekwoordenanalyses. Specialistische kennis en ervaring is immers nodig om een duurzame SEO-strategie na te kunnen streven en topical authority te verkrijgen in zoekmachines zoals Google.

Onze online specialisten helpen je verder

Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. 

5/5 - (3 stemmen)

Volgende blog: Domain authority versus topical authority: wat is het verschil?