Internationale SEO

Met internationale SEO wordt jouw website of webshop optimaal vindbaar in het buitenland. In een specifiek land of in meerdere landen. Op een wijze die optimaal converteert. Je vindbaarheid verbeteren in het buitenland werkt vaak anders dan je in Nederland gewend bent. Wij helpen onze klanten al meer dan 20 jaar om internationaal beter vindbaar te worden. Binnen enkele weken zien we vaak al een stijging in de internationale vindbaarheid. Maak gebruik van onze kennis, ervaring en ons internationale netwerk! Vraag vrijblijvend advies aan of bel naar 015 750 36 56

Bekend van BNR Radio

Waarom internationale SEO?

  • Verbeter duurzaam de autoriteit PA, DA, DR, TF, CF van uw website
  • Vergroot het bereik van uw bedrijf
  • Scoor meer organisch verkeer vanuit het buitenland
  • 20 jaar SEO ervaring
  • Native speaking SEO
  • Gecertificeerde SEO specialisten
  • Verbeter duurzaam de autoriteit PA, DA, DR, TF, CF van uw website
  • Whitelabel SEO mogelijk

Klantbeoordeling 9.0/10

Internationale SEO

Internationaal hoog in de zoekresultaten scoren levert je veel voordelen op. Wanneer jouw website bovenaan staat, zijn potentiële klanten in allerlei landen geneigd als eerst op jouw website te klikken. Maar het is niet eenvoudig om een ijzersterke internationale SEO strategie te ontwikkelen voor een doelgroep die zich in meerdere landen bevindt.

Mensen in Spanje zoeken bijvoorbeeld op andere termen en klikken op andere websites dan mensen in Finland. Elk land wordt gekenmerkt door een eigen cultuur, waar aanspreekvormen en onderwerpen van content op afgestemd moeten worden. Het begrijpen van lokale verschillen is de sleutel tot het vergroten van zichtbaarheid en het bereiken van nieuwe doelgroepen. Bij Economy zijn wij ons meer dan bewust van deze verschillen. Wij weten uit ervaring hoe complex internationale SEO is én hoe je dit succesvol aanpakt. Benieuwd naar onze aanpak? Lees dan snel verder.

De voordelen van investeren in internationale zoekmachine optimalisatie

Inzetten op internationale zoekmachine optimalisatie betekent je website optimaliseren voor buitenlandse bezoekers. De gevolgen? Je vergroot de online zichtbaarheid van jouw bedrijf in verschillende landen. Er komen immers meer bezoekers op jouw website die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Bovendien komt er meer gericht verkeer op je website. Internationale bezoekers belanden namelijk niet zomaar op jouw website: ze hebben een doel. Daarbij wordt de gebruikerservaring naar een hoger plan getild: je website is namelijk aangepast aan verschillende talen, voorkeuren en omgangsvormen.

De voordelen van website-optimalisatie door middel van buitenlandse SEO zijn groot:

  • Een toename van het marktaandeel in verschillende landen;
  • Internationaal concurrentievoordeel, groeimogelijkheden en naamsbekendheid;
  • Minder afhankelijkheid van één markt door toetreding tot nieuwe markten.

Internationale SEO biedt je bedrijf nieuwe mogelijkheden die eerder niet binnen handbereik waren!

Hoe gaan onze SEO-specialisten aan de slag?

Voordat je een internationale doelgroep kunt benaderen, is het goed die doelgroep te leren kennen. Bij internationale SEO is dat ingewikkelder dan SEO gericht op één land, zoals SEO in Nederland of SEO in Portugal

Ten eerste moet je meer te weten komen over de zoekwoorden waarop mensen zoeken. Daarom beginnen onze experts met een zoekwoordenanalyse. Deze zoekwoorden gebruiken onze native copywriters bij het schrijven van SEO content (linkbuilding). Daarnaast verwerken we de zoekwoorden op pagina’s op je eigen website (on-page optimalisatie).

Ook technische SEO speelt een belangrijke rol in het boeken van internationaal online marketing succes. Onze SEO-experts onderzoeken of je gebruik maakt van zoekmachine-vriendelijke URL’s, titels en metabeschrijvingen met de juiste zoekwoorden en een goede indexatie van pagina’s. 

Ten slotte kan het nodig zijn om je website te verhuizen naar een nieuwe internationale domeinnaam. Dit noemen we een website migratie en ook daar kan Economy je bij helpen! We geven praktische tips om dit vlekkeloos zelf te doen of nemen het migratieproces geheel van je over.

On-page optimalisatie

Een internationale website creëren en deze optimaliseren voor de internationale bezoeker is makkelijker gezegd dan gedaan. Het vertalen van de website en de betreffende content is een eerste stap. Maar het is nog niet genoeg. 

Het verbeteren van de website noemen we on-page optimalisatie: zijn teksten begrijpelijk en aantrekkelijk voor jouw internationale doelgroep? Bevatten ze zoektermen waarop jij gevonden wil worden? Zijn de woorden correct vertaald? Kortom; is jouw website gebruiksvriendelijk? On-page optimalisatie heeft tot gevolg dat jouw website een hogere positie in de zoekresultaten van Google toegekend krijgt. We houden rekening met multiregionale SEO en meertalige SEO.

Multiregionale SEO

Multiregionale SEO gaat op voor landen waarin dezelfde taal gesproken wordt, maar die onderling taalverschillen kennen (denk aan het Engels in Amerika en in het Verenigd Koninkrijk). 

Meertalige SEO 

Meertalige SEO betekent dat je de website omzet in verschillende talen (zoals Frans, Duits en Engels).

 

Meertalige SEO content creëren

De volgende stap is het bepalen van de manier waarop je je huidige content gaat vertalen. Je kunt bestaande teksten vrij letterlijk vertalen. Maar het is vaak effectiever om nieuwe SEO content te schrijven voor de verschillende landen. Op die manier kun je extra goed aansluiten bij de lokale markt. 

Bij meertalige content staat gebruiksvriendelijkheid centraal. Veel bezoekers knappen af op een tekst die overduidelijk door een vertaalmachine heen gehaald is of met AI is geschreven. Onze native copywriters weten jouw teksten pakkend en overtuigend te schrijven in elke gewenste taal. Op die manier slaat jouw website de juiste tone of voice aan en sluiten ze aan bij de lokale cultuur.

Ook de juiste vertalingen van zoekwoorden is erg belangrijk. Sommige zoekwoorden kun je wel letterlijk vertalen, maar dit zijn niet altijd de meest voor de hand liggende woorden voor de doelgroep. In dat geval is het zoekvolume op dat woord lager. Daarom doen onze SEO specialisten altijd onderzoek naar veel voorkomende zoekwoorden in die specifieke taal. De zoekwoordenanalyse is tevens een belangrijk onderdeel van internationale linkbuilding.

Internationale linkbuilding

Een zoekwoordenanalyse is de basis voor internationale SEO. Zoekwoorden vormen namelijk het fundament voor effectieve internationale linkbuilding. Houdt jouw bedrijf zich bezig met linkbuilding in Frankrijk? Dan moeten de juiste vertalingen van Franse zoekwoorden op de website verschijnen. Anders is de kans klein dat potentiële Franse klanten jouw website vinden. En dan loop je gericht verkeer mis. Onze specialisten voorkomen met linkbuilding dat jouw bedrijf in deze valkuil stapt. 

Hoe werkt internationale linkbuidling precies? Op basis van het internationale zoekwoordenonderzoek schrijven we hoogwaardige content in elke gewenste taal. Vervolgens plaatsen we de content op partnerwebsites. Deze websites selecteren we op basis van specifieke domeinmetrics uit ons internationale netwerk van meer dan 1.100.000 plaatsingsmogelijkheden. Op die manier creëren wij een kwalitatief backlinkprofiel voor jouw webshop of website. Het resultaat? Google schaalt jouw website hoger in de zoekresultaten.

Technische SEO voor internationale websites

On-page optimalisatie, meertalige SEO content en internationale linkbuilding zijn drie aspecten van internationale SEO die zich vooral richten op tekst en taal. Technische SEO heeft daarentegen betrekking op de structuur en invulling van jouw website: hoe moet de website ingericht worden om de beste gebruikerservaring te realiseren? En hoe kan een zoekmachine zoals Google zien in welke taal en dus voor welke doelgroep de website bedoeld is? Hieronder leggen we drie technische SEO-aspecten uit, namelijk Hreflang-tag, countrycode Top Level Domain en valuta- en betalingssystemen.

Hreflang-tag

Het is belangrijk om aan Google duidelijk te maken in welke taal de website geschreven is. Dit bepaal je door middel van een Hreflang-tag. De Hreflang-tag laat aan Google weten welke versie van de pagina (in welke taal) getoond moet worden. Als dit verkeerd is ingesteld, krijgt een Engelse bezoeker bijvoorbeeld per ongeluk de Nederlandse pagina te zien. Grote kans dat de bezoeker weg klikt omdat hij de taal niet begrijpt. Dit voorkom je door de taal goed in te stellen. 

Hoe stel je de Hreflang-tag in? De Hreflang-tag plaats je in de header en je stelt alle verschillende talen van de pagina’s in. Naast al die talen kun je ook een x-default instellen. Die zorgt ervoor dat Google aan de hand van het IP-adres van een bezoeker kijkt welke taal getoond moet worden. 

Een groot voordeel van Hreflang-tags is dat vertaalde pagina’s niet als duplicate content worden gezien door Google. Dit is belangrijk voor de SEO van de website. De Hreflang-tag moet je voor iedere pagina handmatig instellen. Bij grote websites is dit veel werk, maar dit proces kan geautomatiseerd worden met bijvoorbeeld een Content Management Systeem of een Hreflang-sitemap.

Domeinstructuren voor internationale websites

De structuur van een website helpt zoekmachines en gebruikers makkelijk te navigeren op jouw website en in een eerdere blog heb ik 4 websitestructuren voor een overzichtelijke informatie architectuur uiteengezet. Internationale websites zijn doorgaans echter vele malen complexer dan een website die zich richt op één land, omdat er voor elk apart land een apart domein, subdomein of map aangemaakt moet worden. Hoe dit precies in elkaar steekt en welke mogelijke domeinstructuren het meest doeltreffend zijn voor internationale websites met het oog op SEO, leggen we hier uit.

Countrycode Top Level Domains

Een eerste structuur heeft betrekking op countrycode Top Level Domains (ccTLD’s). Een countrycode zijn de twee of drie karakters die achter een domeinnaam komen te staan en maken duidelijk voor welk land de website bedoeld is. Wanneer je een Nederlandse website hebt (www.domeinnaam.nl) en je wil uitbreiden naar bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland, dan kun je overwegen om twee nieuwe domeinextensies aan te maken (www.domeinnaam.fr en www.domeinnaam.de). Het voordeel hiervan is dat jouw website lokaal zichtbaar wordt, waardoor je gericht verkeer kunt verwachten. Mensen zien een website met de countrycode van hun land namelijk als betrouwbaar en zullen sneller op jouw website klikken. Een goed voorbeeld van ccTLD’s is Google zelf, die hierdoor bijvoorbeeld relevant nieuws kan tonen aan de inwoners van een specifiek land. Het nadeel van deze structuur is echter dat het veel tijd en moeite kost om de verschillende domeinen te onderhouden, juist omdat elk domein zo specifiek gericht is op een land en je er feitelijk voor elk land een andere website op nahoudt.

Subdomeinen

Countrycodes zijn specifiek voor een land, maar er bestaan ook generieke TLD’s. Een aantal bekende gTLD’s zijn bijvoorbeeld de extensies .com en .org. In het geval van de subdomeinenstructuur heeft het domein een generieke extensie die verschillende subdomeinen heeft (nl.domeinnaam.com, fr.domeinnaam.com en de.domeinnaam.com). Deze structuur maakt het mogelijk om verschillende serverlocaties aan te maken en Google zal je vragen op welke taal en of op welk land het subdomein gericht is. Door de hreflang-tags van een subdomein in te stellen, kun je eenvoudig aangeven op welke taal en welk land je het subdomein hebt gericht, waarmee je duplicate inhoud voorkomt. Net als de ccTLD-structuur vraagt ook deze structuur veel tijd en energie, omdat elk subdomein specifiek ingericht en geschreven moet worden voor een land of taal. Daarbij komt dat Google geen fan is van deze websitestructuur en het overkoepelende domein maar weinig profiteert van de waardes van de afzonderlijke subdomeinen. Wanneer er namelijk een link geplaatst wordt op een partnerwebsite naar een subdomein, dan wordt deze waarde niet doorgegeven aan het hoofddomein.

Mappen of subdirectories

Tot slot geldt voor de mappenstructuur een vergelijkbare structuur als de subdomeinenstructuur, maar hier komt de waarde van de afzonderlijke mappen het hoofddomein wél ten goede. Voor een mappenstructuur heeft een website één domein met een generieke TLD (bijvoorbeeld www.domeinnaam.com) met meerdere mappen (www.domeinnaam.com/nl, www.domeinnaam.com/fr en www.domeinnaam.com/de). De content voor het betreffende land wordt toegevoegd aan elke map, wat het dus mogelijk maakt om landspecifieke mappen te maken. Als een partnerwebsite een link naar een subdirectory plaatst, neemt niet alleen de waarde van de map toe, maar ook de waarde van het hoofddomein. De mappenstructuur is de makkelijkste van de drie om te implementeren en blijkt voornamelijk effectief te zijn voor grote merken met veel verkeer.

Welke internationale domeinstructuur is het meest geschikt voor mijn bedrijf?

Nu meer inzicht is verkregen in de meest voor de hand liggende methoden om een internationale website in te richten, rijst natuurlijk de vraag: welke domeinstructuur kan ik het beste voor mijn bedrijf nastreven? Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig, omdat het afhankelijk is van de beschikbare content, de beschikbare tijd om met de website aan de slag te gaan en de hoeveelheid maandelijkse bezoekers op jouw website.

In het kort vraagt de ccTLD-structuur om de grootste tijdsinvestering, maar levert naar verwachting het beste resultaat. Wanneer je namelijk in verschillende landen actief bent en gericht verkeer wil trekken naar je website, is dit bij uitstek een goede strategie. Zijn domeinnamen niet meer beschikbaar, kost het te veel tijd om aparte websites te creëren of is de ccTLD-structuur om een andere reden onhaalbaar, dan kan de subdomeinenstructuur overwogen worden. Dit ondanks het feit dat de mappenstructuur makkelijk is om te implementeren. De mappenstructuur heeft namelijk als groot nadeel dat de website maar weinig scoort in de zoekresultaten, als er nog maar weinig internationaal verkeer op de website komt. Heb je juist de ambitie om internationaal te groeien, dan kan dit een weinig doeltreffende websitestructuur zijn.

Valutaverschillen en online betaalsystemen

Website-optimalisatie voor optimale internationale SEO gaat niet alleen over het omzetten van de website in een andere taal. Ook hebben verschillende landen andere valuta en online betaalsystemen. Dit vraagt dan ook om de juiste vermeldingen van de valuta op de website en de implementatie van real-time wisselkoersen. Daarnaast kun je bezoekers de optie geven om hen handmatig de valuta in te laten stellen voor een optimale gebruikservaring. In lijn met deze valutaverschillen ligt het verschil tussen landen wat betalingssystemen betreft. In Nederland kennen we voornamelijk het betalingssysteem Mastercard, maar zeker in het buitenland is het gebruikelijk om te kunnen betalen met Visa, American Express en e-wallets. De mogelijkheid om met verschillende betalingssystemen op jouw website te kunnen betalen, draagt bij aan een hogere conversieratio en een optimale gebruikerservaring.

Het internationale bereik van Economy

In ruim 20 jaar heeft Economy een uitgebreid en divers netwerk van 1.100.000 internationale plaatsingsmogelijkheden opgebouwd. Hierdoor garanderen wij kwalitatieve SEO in het buitenland. 

We hebben al veel klanten met internationale ambities met succes geholpen. Zo vergrootten we het organisch marktaandeel van Vacansoleil in Frankrijk. Het aantal bezoekers van Xmasdeco nam met 2000% toe door o.a. inzet van SEA en SEO. En Trampoline-Shop.de beschikt al lange tijd over de nummer 1 positie op het zoekwoord ‘trampoline’ in Duitsland! Ook voor Europees lenzenaanbieder Vision Direct boekten we indrukwekkende resultaten.

Onze online specialisten helpen je graag verder

Wij staan te popelen om aan de slag te gaan met jouw internationale uitdaging en boeken graag samen met jou SEO succes in het buitenland! Ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!

Onze certificeringen

Wij hebben 20 jaar ervaring, kennis en kunde. Dit heeft geresulteerd in meerdere certificeringen en accreditaties. Zie hieronder een overzicht.

Voor wie werken we

Hieronder een greep van de klanten waar wij in de afgelopen jaren succesvol mee samen hebben gewerkt.

"Het is wel helder dat Economy er echt verstand van heeft. Ik heb al veel SEO werk uitbesteed en daar merk je toch dat veel mensen er niet zo diep in zitten. Dus goede beslissing geweest om met Economy te werken."
Roy Lenders
Eigenaar topvitamins.nl
"Cheapcargo.com, dé vergelijkingswebsite voor bedrijven voor het versturen van pakketten heeft een sterke partner aan Economy als SEO partner. Deze samenwerking heeft geresulteerd in top 3 resultaten bij verschillende keywords met zeer hoge concurrentie."
Alexander Latour
Online marketing specialist Cheapcargo.com
"Economy doet voor voegxpert de webdesign en marketing naar volle tevredenheid. Ze hebben verstand van zaken denken met je mee en reageren adequaat op vragen."
Roy Croes
Eigenaar
1/8

Vision Direct

Visions Direct is de Europese marktleider op het gebied van online lenzen bestellen. Bij het online aanschaffen van lenzen bij Vision Direct is de online vindbaarheid van belang. Voor deze webshop heeft Economy een effectieve SEO strategie opgesteld die aan de wensen en doelen van de klant past. Door middel van Zoekmachineoptimalisatie zorgen wij ervoor om een toppositie te behalen in Google waaronder Nederland, België, Frankrijk, Italië en Spanje. Het organisch marktaandeel is met 80% gestegen. Er zijn 3500 nr. 1 posities. Denk aan lenzen, kleurlenzen, lenzen bestellen etc.

  • Toename websitebezoekers +80 %
  • Toename Domain Rating +130 %
  • Nr. 1 posities in 5 landen 3500
Economy heeft bijgedragen aan een stijging in het organisch marktaandeel en vele nr. 1 posities die voor Vision Direct essentieel zijn In Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Italië.

Clara Sanzol PR Manager

2/8

Sendcloud

Sendcloud is een toonaangevende leverancier van verzendoplossingen voor (inter)nationale e-commercebedrijven. Door de logistiek te beheren en verzendprocessen te optimaliseren, besparen e-commercebedrijven tijd en geld. Met een bereik van meer dan 180 landen en 23.000+ Europese merken is Sendcloud uitgegroeid tot dé expert op het gebied van verzending en orderverwerking. Ook in Duitsland is Sendcloud actief en groeiende, waarin Economy Sendcloud ondersteunt door middel van SEO, outreach en on-site optimalisatie.

  • Toename Domain Authority +5 %
  • Toename organisch verkeer +9500
  • Toename aantal zoektermen +6400
Prettige agency met betrokken en kundige specialisten. Bij het uitvoeren van een technical audit op onze sites en outreach werkzaamheden in Duitsland zijn wij erg tevreden. Economy heeft altijd oog gehad voor de wensen van de klant en heeft boven verwachting gepresteerd met het beschikbare budget.

Andrei Locin SEO specialist

3/8

Trapliftenvergelijken

Trapliftenvergelijken is een internationale aanbieder van trapliften in allerlei soorten en maten. Om daarom internationaal zichtbaar en vindbaar te worden, heeft Economy de Outreach verzorgd voor de Nederlandse, Belgische, Franse en Italiaanse versies van de website. Daarnaast heeft Economy copy ontwikkeld in Frankrijk en Italië. Dit heeft gezorgd voor een significante toename in het organisch marktaandeel, de zoekwoordposities en het verkeer dat hieruit voortvloeit.

  • Ranking Performance 750 %
  • Domain Authority 33 %
  • Algehele autoriteit 300 %

4/8

SolarBox®

SolarBox is één van de beste aanbieders van zonnepanelen, wat de reden is dat Economy voor hen aan de slag is gegaan om hun online vindbaarheid en zichtbaarheid te vergroten. Door de inzet van diverse SEO en SEA-technieken hebben wij topposities weten te bereiken voor zoekwoorden waarop SolarBox graag gevonden wil worden en ontvangt SolarBox nu significant meer klanten.

  • Ranking Performance 200 %
  • Trust Flow 25 %
  • Algehele autoriteit 30 %

5/8

Vacansoleil

Voor Vacansoleil zet Economy zich in om de Franse versie van de website hoger in de zoekresultaten te laten scoren. Dit doen we aan de hand van een outreach strategie op maat, technische SEO en onsite copywriting. Het resultaat? Positiestijgingen in de Franse zoekresultaten en een toename van de autoriteit van Vacansoleil.fr. België en Duitsland volgen.

  • Positiestijgingen +33 %
  • Trust Flow +30 %
  • Algehele autoriteit + 16 %
Vacansoleil werkt aan de transitie van Paid naar Non paid. Branding en SEO zijn daarvoor belangrijke kanalen om meer Non Paid resultaten te behalen. We zijn opzoek gegaan naar bureaus die Vacansoleil kunnen helpen om betere organische rankings te verkrijgen, zodat meer organisch verkeer kan converteren in boekingen. Economy is één van de bureaus die heeft meegedaan aan de Pilot. Ze hebben mooie resultaten gehaald voor de organische rankings voor het Franse domein. Daarnaast is de communicatie zeer prettig en heeft Jasper het vertrouwen gewekt dat Economy een grotere bijdrage kan leveren aan het verbeteren van rankings en verkeer via SEO. Daarom gaan we met Economy de volgende fase in, waarbij we prognoses gaan uitwerken om een zo goed mogelijke ROI te halen uit SEO. Economy zal de komende periode werken aan de verbetering van het organisch marktaandeel in Frankrijk en de targets en doelstellingen hierbij zo goed mogelijk te benaderen.

Bjorn Smeets SEO Manager | Online Performance Team

6/8

Faceland: van start tot de grootste cosmetische kliniek van de Benelux

Faceland is een internationale, snelgroeiende kliniek keten voor injectables en chirurgie opererend in Nederland, Zwitserland en Duitsland. Economy heeft geholpen om meer bereik te genereren en om de omzet te verhogen door middel van een effectieve online marketing strategie.

  • Organisch verkeer 300 % per jaar
  • Toegenomen interesse 100 %
  • Meer verkopen 1.937 %
"In een kort tijdsbestek hebben wij door een uitstekende vindbaarheid in Google gerealiseerd door Economy 500% meer bezoek en zijn de agenda’s voller dan ooit. ."

Hung Hoang Online marketeer, Faceland

7/8

Leerverfshop

  • Internationaal bereik 5 landen
  • Toename organisch websitebezoekers +200 %
8/8

Waterpompshop

waterpompshop is een internationale speler op het gebied van verkoop van waterpompen. In 6 landen is waterpompshop actief met 6 verschillende webshops. Waaronder Nederland, België, Frankrijk, Italië, UK en Spanje.

  • Internationaal bereik 6 landen
  • Toename organisch websitebezoekers +110 %
  • Stijging ROAS 800 %
Economy heeft resultaat gehaald in 6 landen voor waterpompshop

Waterpompshop

4.3/5 - (9 stemmen)