Hieronder ziet u onze mogelijkheden om contact op te nemen
Internationaal hoog in de zoekresultaten scoren kan je veel voordelen opleveren. Wanneer jouw website bovenaan staat, zullen potentiële klanten in allerlei landen geneigd zijn als eerst op jouw website te klikken. Toch is het niet eenvoudig om een ijzersterke online strategie te ontwikkelen voor een doelgroep die zich in meerdere landen bevindt. De doelgroep in Spanje zoekt bijvoorbeeld op andere termen en klikt op andere websites dan de doelgroep in Finland. Daarbij komt dat elk land gekenmerkt wordt door een eigen cultuur, waar aanspreekvormen en onderwerpen van content op afgestemd moeten worden. Bij Economy zijn wij ons meer dan bewust van deze verschillen tussen landen en wij weten uit ervaring hoe complex internationale SEO kan zijn. Benieuwd naar onze aanpak? Lees dan snel verder.
Inzetten op internationale SEO betekent dat je moet schaven aan jouw website om deze te optimaliseren voor buitenlandse bezoekers. De gevolgen hiervan? Door je website te optimaliseren voor mensen uit verschillende landen vergroot je de online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Er belanden immers meer bezoekers op jouw website die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Bovendien zorgt een goede website-optimalisatie voor buitenlandse bezoekers voor meer gericht verkeer op jouw website. De kans is namelijk groot dat internationale bezoekers niet toevalligerwijs, maar met een doel op jouw website hebben geklikt. Daarbij komt dat de gebruikerservaring naar een hoger plan getild wordt, wanneer jouw website is aangepast aan de talen, voorkeuren en omgangsvormen van de betreffende landen.
De voordelen van website-optimalisatie door middel van buitenlandse SEO zijn groot. Zo zorgt de toegenomen zichtbaarheid voor een toename van het marktaandeel in diverse landen en levert het een concurrentievoordeel, groeimogelijkheden en naamsbekendheid op. Ook leidt de toetreding tot nieuwe markten tot minder afhankelijkheid van één markt. De gevolgen van internationale SEO zijn daarmee groot en bieden voordelen voor jouw bedrijf die eerder niet binnen handbereik waren!
Voordat je een internationale doelgroep kunt benaderen, is het goed om inzicht te verkrijgen in hetgeen dat die doelgroep kenmerkt. Bij internationale SEO is dat ingewikkelder dan SEO gericht op één land, zoals SEO Nederland of SEO Portugal. Daarnaast moet je meer te weten komen over de zoekwoorden waarop gezocht wordt, wat onze experts doen in een zoekwoorden analyse. Deze zoekwoorden worden gebruikt bij copy-creatie door onze native copywriters (linkbuilding) en kunnen verwerkt worden op pagina’s van jouw website (on-page optimalisatie).
Naast een zoekwoordenanalyse speelt technische SEO een belangrijke rol in het boeken van internationaal succes. Hierbij onderzoeken onze SEO-experts onder andere of je gebruik maakt van zoekmachine-vriendelijke URL’s, titels en metabeschrijvingen met de juiste zoekwoorden en een goede indexatie van pagina’s. Verder kan het zijn dat jij je website gaat verhuizen naar een nieuwe domeinnaam, omdat je internationaal gaat. Dit noemen we website migratie en ook daar kan Economy je bij helpen! We geven je praktische tips om dit vlekkeloos zelf uit te kunnen voeren of nemen het migratieproces geheel van je over.
Een internationale website creëren en deze optimaliseren voor de internationale bezoeker is makkelijker gezegd dan gedaan. Slechts het vertalen van de website en de betreffende content is namelijk onvoldoende, hoewel het een cruciaal aspect van internationale SEO en tevens de eerste stap ervan is. Belangrijk hierbij is om te letten op het verschil tussen multiregionale en meertalige SEO. Multiregionale SEO verwijst naar landen waarin dezelfde taal gesproken wordt, maar die onderling taalverschillen kennen (denk aan het Engels in Amerika en in het Verenigd Koninkrijk). Meertalige SEO betekent daarentegen dat je de website omzet in verschillende talen (zoals Frans, Duits en Engels). Het verbeteren van de website noemen we on-page optimalisatie: zijn paginateksten begrijpelijk en aantrekkelijk voor jouw internationale doelgroep? Bevatten ze zoektermen waarop jij gevonden wil worden? Zijn de woorden juist vertaald? Kortom, is jouw website gebruiksvriendelijk? On-page optimalisatie heeft tot gevolg dat jouw website een hogere positie in de zoekresultaten van Google toegekend krijgt.
Wanneer duidelijk is of je jouw website gaat optimaliseren aan de hand van multiregionale en/of meertalige SEO, is de volgende stap het bepalen van de manier waarop je de huidige content gaat vertalen. Je kunt ervoor kiezen om bestaande teksten vrij letterlijk te vertalen, maar vaker blijkt het effectiever om nieuwe teksten te schrijven voor de verschillende landen om extra goed aan te sluiten bij de markt. Bij meertalige content staat gebruiksvriendelijkheid centraal. Veel bezoekers zullen afknappen op een tekst die overduidelijk door een vertaalmachine heen gehaald is of met AI geschreven is. Onze native copywriters weten paginateksten pakkend en overtuigend te schrijven in elke gewenste taal. Op die manier slaat jouw website de juiste tone of voice aan en worden cultuurverschillen geïntegreerd.
Naast het vertalen van de paginateksten besteden onze specialisten in het bijzonder aandacht aan de juiste vertalingen van zoekwoorden. Sommige zoekwoorden kunnen namelijk letterlijk vertaald worden naar andere talen, maar niet altijd zijn dit de meest voor de hand liggende woorden voor de doelgroep. In dat geval is het zoekvolume op dat woord lager en is het beter om eerst onderzoek te doen naar veel voorkomende zoekwoorden in die specifieke taal. De zoekwoordenanalyse is tevens een belangrijk onderdeel van internationale linkbuilding.
Een zoekwoordenanalyse vormt de basis voor internationale SEO, omdat zoekwoorden het fundament vormen voor effectieve internationale linkbuilding. Wanneer jouw bedrijf zich immers bezighoudt met linkbuilding Frankrijk, moeten de juiste vertalingen van Franse zoekwoorden op de website verschijnen. Anders is de kans klein dat potentiële Franse klanten jouw website zullen vinden en loop je gericht verkeer mis. Onze specialisten voorkomen dat jouw bedrijf in deze valkuilen stapt door onze kennis en ervaring op het gebied van linkbuilding in praktijk te brengen.
Een zoekwoordenonderzoek begint met het in kaart brengen van de juiste (vertalingen van) zoekwoorden. Vervolgens worden deze zoekwoorden verwerkt in hoogwaardige content geschreven door onze native copywriters. Wij schrijven content in elke gewenste taal en houden daarbij rekening met de gebruiken en gewoonten van de internationale doelgroep. Vervolgens plaatsen we de content op partnerwebsites, die wij op basis van specifieke domein metrics selecteren uit ons internationale netwerk van meer dan 1.100.000 plaatsingsmogelijkheden. Op die manier creëren wij een kwalitatief backlinkprofiel voor jouw webshop of website, wat ervoor zorgt dat Google jouw website hoger inschaalt in de zoekresultaten.
On-page optimalisatie en internationale linkbuilding zijn twee aspecten van internationale SEO die zich vooral richten op tekst en taal. Technische SEO heeft daarentegen betrekking op de structuur en invulling van jouw website: hoe moet de website ingericht worden om de beste gebruikerservaring te realiseren? En hoe kan een zoekmachine zoals Google zien in welke taal en dus voor welke doelgroep de website bedoeld is? Hieronder benoemen we drie technische SEO-aspecten, namelijk Hreflang-tag, countrycode Top Level Domain en valuta- en betalingssystemen.
Daarnaast is het belangrijk om aan Google duidelijk te maken in welke taal de website geschreven is. Dit bepaal je door middel van een Hreflang-tag. De Hreflang-tag laat aan Google weten welke versie van de pagina (in welke taal) getoond moet worden. Als dit verkeerd ingesteld staat, krijgt een Engelse bezoeker bijvoorbeeld per ongeluk de Nederlandse pagina te zien. Er is dan een grote kans dat de bezoeker weg zal klikken omdat hij of zij de taal niet begrijpt. Dit wil je voorkomen door de taal goed in te stellen. Dit doe je door de Hreflang-tag in de header te plaatsen en alle verschillende talen van de pagina’s in te stellen. Naast al die talen kun je ook een x-default instellen. Die zorgt ervoor dat Google zelf kijkt, aan de hand van het IP-adres, welke taal gekozen moet worden. Het laatste voordeel van Hreflang-tags instellen is dat vertaalde pagina’s niet als duplicate content worden gezien door Google, wat natuurlijk belangrijk is voor de SEO van de website. De Hreflang-tag moet voor iedere pagina handmatig ingesteld worden. Bij grote websites is dit veel werk, maar dit proces kan geautomatiseerd worden met bijvoorbeeld een Content Management Systeem of een Hreflang-sitemap.
Websites eindigen altijd op een domeinextensie van vaak twee of drie karakters, wat ook wel de Top Level Domain (TLD) genoemd wordt. Hoewel er voor internationale websites vaak voor generieke TLD’s gekozen wordt, zoals .com en .org, is het interessant om te overwegen om meerdere countrycode (cc) TLD’s aan te maken voor jouw website met het oog op lokale SEO. Zoekmachines koppelen de countrycode TLD, zoals .nl of .fr, namelijk aan een locatie en uit onderzoek blijkt tevens dat gebruikers sneller klikken op een website met een TLD van hun eigen land. Door jouw website te koppelen aan de ccTLD’s van de landen waarin jouw bedrijf actief is, toon je aan dat jouw website gericht is op het betreffende land en maak je jouw website dus lokaal relevant. Dit zorgt er vervolgens voor dat jouw website hoger scoort in zoekmachines en beter gevonden worden door gebruikers in andere landen en scoor je hoger in zoekmachines. Net als voor de Hreflang-tag geldt, voorkom je hiermee ook dat Google en andere zoekmachines jouw vertaalde pagina’s als duplicate content beschouwen.
Website-optimalisatie voor optimale internationale SEO gaat niet alleen over het omzetten van de website in een andere taal. Ook hebben verschillende landen andere valuta en online betaalsystemen. Dit vraagt dan ook om de juiste vermeldingen van de valuta op de website en de implementatie van real-time wisselkoersen. Daarnaast kun je bezoekers de optie geven om hen handmatig de valuta in te laten stellen voor een optimale gebruikservaring. In lijn met deze valutaverschillen ligt het verschil tussen landen wat betalingssystemen betreft. In Nederland kennen we voornamelijk het betalingssysteem Mastercard, maar zeker in het buitenland is het gebruikelijk om te kunnen betalen met Visa, American Express en e-wallets. De mogelijkheid om met verschillende betalingssystemen op jouw website te kunnen betalen, draagt bij aan een hogere conversieratio en een optimale gebruikerservaring.
Bij Economy beschikken we over een uitgebreid en divers netwerk van 1.100.000 internationale plaatsingsmogelijkheden, waardoor wij kwalitatieve SEO in het buitenland kunnen garanderen. Daarbij komt dat wij al veel klanten met internationale ambities met succes hebben mogen helpen. Zo vergrootten we het organisch marktaandeel van Vacansoleil in Frankrijk, nam het aantal bezoekers van Xmasdeco met 2000% toe door o.a. inzet van SEA en SEO en beschikt Trampoline-Shop.de al lange tijd over de nummer 1 positie op het zoekwoord ‘trampoline’ in Duitsland! Ook voor Europees lenzenaanbieder Vision Direct boekten we indrukwekkend resultaten. Wij staan te popelen om aan de slag te gaan met jouw internationale uitdaging en boeken graag samen met jou internationaal succes.
Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!
Wij hebben 20 jaar ervaring, kennis en kunde. Dit heeft geresulteerd in meerdere certificeringen en accreditaties. Zie hieronder een overzicht.
Hieronder een greep van de klanten waar wij in de afgelopen jaren succesvol mee samen hebben gewerkt.
Heeft u interesse in onze service of heeft u een vraag over een van onze diensten? Laat ons contact met u opnemen! Wij bellen u graag terug.