Blog

Hoe maak jij je website overzichtelijk voor potentiële klanten? 4 websitestructuren voor een overzichtelijke informatie-architectuur

Elke website wordt op een logische manier gestructureerd om het bezoekers gemakkelijk te maken om te kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zo kent een website voor zonnepanelen enkele hoofdpagina’s met daaronder subpages. Het overzicht van pagina’s dat ontstaat, noemen we de informatie-architectuur (IA).

De IA van je website creëer je door pagina’s intern aan elkaar te linken. Links zijn namelijk de enige manier waarop informatie beschikbaar is op het internet: wanneer je ergens op klikt, word je doorverwezen naar een nieuwe pagina. In deze blog gaan we daarom dieper in op de hoe, wat en waarom van intern linken en de hieruit voortvloeiende IA.

Wat houdt de Information Architecture in?

De informatie-architectuur bestaat hoofdzakelijk uit vijf componenten, te beginnen met de organisatiestructuur. Dit heeft betrekking op de manier waarop je je pagina’s rangschikt en wordt vaak duidelijk in het menu. Labelen daarentegen gaat over het toekennen van de juiste (zoek)woorden aan een pagina, zodat je website voor bezoekers en zoekmachines overzichtelijk en begrijpelijk wordt. Logica is een derde component van de IA. Een belangrijke vraag die je aan jezelf kunt stellen om de logica van de informatie-structuur te toetsen is: “Is het logisch dat subpagina’s Y en Z onder hoofdpagina X vallen?” Tot slot is het belangrijk om een searchbalk toe te voegen aan je website, zodat bezoekers via een zoekbalk informatie kunnen vinden op jouw website.

Hoe zijn IA en intern linken aan elkaar gelinkt?

Bij het opzetten van een informatie-architectuur vormt intern linken de rode draad. Intern linken gaat namelijk over het toevoegen van hyperlinks aan pagina’s van je website. Met deze SEO-techniek link je dus twee pagina’s aan elkaar. Het is belangrijk om goed na te denken over de interne linkstructuur, want succesvol intern linken maakt het voor bezoekers en zoekmachines makkelijk om op jouw website te vinden waar ze naar op zoek zijn. Hierbij maken we echter onderscheid tussen twee soorten interne links: navigatielinks en in-text links.

Navigatielinks

Onder navigatielinks vallen onder meer het menu en de footer, waarin bezoekers kunnen doorklikken naar specifieke pagina’s. Navigatielinks zijn dus met name belangrijk bij het bepalen van de organisatiestructuur, aangezien een bezoeker hierdoor in één oogopslag begrijpt waar hij of zij de informatie kan vinden waar hij of zij naar zoekt.

In-text links

Hoewel navigatielinks bezoekers ook helpen om te navigeren, verwijst een in-text link bezoekers door naar aanverwante content. Hieronder vallen bijvoorbeeld de links die je toevoegt aan belangrijke zoekwoorden voor jouw bedrijf, waarover je een pagina geschreven hebt. Als zonnepanelenbedrijf kun je bijvoorbeeld op je pagina over de installatie van zonnepanelen een link opnemen naar de pagina over de kosten van zonnepanelen.

 Hoe maak jij je website overzichtelijk voor potentiële klanten? 4 websitestructuren voor een overzichtelijke informatie-architectuur 1

Waarom intern linken?

Intern linken maakt het bezoekers van je website makkelijker om op jouw website te navigeren naar hetgeen waar ze naar op zoek zijn. Wanneer je links immers relevant zijn voor je bezoekers, klikken ze door op de gelinkte pagina en vinden ze nieuwe informatie. Het is dus cruciaal om interne links aan pagina’s toevoegen die relevant zijn voor degene die de pagina leest. Daarbij komt dat zoekmachines de navigatiestructuur van jouw website snel kunnen ‘lezen’ en begrijpen door interne links. Als gevolg hiervan is jouw website goed te indexeren door crawlers en worden de autoriteit en ranking van je pagina’s verspreid. Het is om die reden echter van groot belang dat je interne links toevoegt aan zoekwoorden in plaats van aan de tekst ‘klik hier’ of ‘lees hier verder’.

Intern linken en extern linken (linkbuilding)

Intern linken moet niet verward worden met linkbuilding. Linkbuilding heeft namelijk betrekking op het plaatsen van links op externe websites, waardoor er lijntjes ontstaat tussen jouw website en de externe websites. Zoals er met intern linken een netwerk ontstaat van gelinkte pagina’s binnen jouw website, ontstaat er met linkbuilding een netwerk van gelinkte websites. Linkbuilding kan daarom beschouwd worden als een vorm van extern linken. Wil jij graag aan de slag gaan met linkbuilding om de positie van je website (internationaal) te verbeteren in zoekmachines? Ook daar helpt Economy je graag bij.

Vier organisatiestructuren

Genoeg over linkbuilding, want hoe ga je aan de slag met intern linken en het opzetten van een logische organisatiestructuur? Doorgaans worden er vier typen organisatiestructuren onderscheiden van elkaar:

1.      Hiërarchische structuur

Vrijwel de meest bekende structuur voor websites is de hiërarchische structuur of boomstructuur. Onder de homepage vallen een aantal hoofdpagina’s met daaronder subpagina’s. Door logisch na te denken over de opbouw van pagina’s en navigatielinks aan elke pagina toe te voegen, ontstaat een duidelijke, hiërarchische structuur.

Hoe maak jij je website overzichtelijk voor potentiële klanten? 4 websitestructuren voor een overzichtelijke informatie-architectuur 2

2.      Lineaire structuur

Voor eenvoudige websites is een lineaire structuur een aanrader. Er is geen sprake van een hiërarchie van pagina’s, omdat alle pagina’s naast elkaar bestaan. Op de homepagina voeg je links toe naar alle pagina’s op je website, zodat er een platte structuur ontstaat.

Hoe maak jij je website overzichtelijk voor potentiële klanten? 4 websitestructuren voor een overzichtelijke informatie-architectuur 3

3.      Netwerkstructuur

De web-linked structuur of netwerkstructuur is bedoeld om via een in-text linkstructuur bezoekers snel en eenvoudig door de website te laten navigeren. Bezoekers hebben mogelijk het idee dat er weinig structuur op de website bestaat, omdat ze veel keuzevrijheid lijken te hebben over de ‘route’ die ze bewandelen op de website.

Hoe maak jij je website overzichtelijk voor potentiële klanten? 4 websitestructuren voor een overzichtelijke informatie-architectuur 4

4.      Hybridestructuur

De vierde organisatiestructuur voor je website is de hybridestructuur, waarbij verschillende typen structuren door elkaar heen gebruikt worden. Zo kan de basis van de website een hiërarchische structuur zijn, maar bestaat er een lineaire structuur tussen de subpagina’s. Veel websites kennen een hybride vorm van de bovenstaande organisatiestructuren.

Onze online specialisten helpen je graag verder

Wil je een (nieuwe) website bouwen voor je bedrijf of beschik jij over een website, maar ben je niet tevreden over de informatie-architectuur? Dan wordt het hoog tijd om aan de slag te gaan met bovenstaande tips over het creëren van een interne linkstructuur als hart van je informatie-architectuur. Zou je intern linken, linkbuilding en/of de technische SEO liever willen uitbesteden aan Economy? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!

5/5 - (1 stemmen)

Volgende blog: 6 tips voor het schrijven van ijzersterke cornerstone content