Blog

Internationale SEO: wat is de beste structuur voor een internationale website?

Bedrijven met internationale ambities gaan regelmatig de mist in als het aankomt op internationale SEO. Zo kun je weinig verkeer verwachten op een website die bedoeld is voor de hele Europese Unie en is internationaal gaan met enkel een Engelstalige versie van jouw website weinig doeltreffend.

On-site optimalisatie voor internationale SEO betreft onder meer het optimaliseren van de structuur van jouw website, die bepalend is voor de vraag in hoeverre jouw website geschikt is voor verschillende landen en talen. Door een website te maken met landspecifieke Top Level Domains, subdomeinen of mappen geniet je van gericht verkeer en een toename van jouw online zichtbaarheid.

Voor wie is internationale SEO effectief?

Voordat we ingaan op alles dat komt kijken bij het optimaliseren van een website voor een internationaal publiek, is het belangrijk om te weten dat niet voor iedereen internationale SEO effectief is. Een reiswebsite die reizen voor reizigers uit verschillende landen aanbiedt, doet er goed aan om de website te vertalen naar verschillende talen en deze aan te passen aan de cultuur van de betreffende landen. Op die manier ontstaat er voor elke land dus een andere website. Niet voor elk bedrijf is het echter noodzakelijk om een geheel nieuwe website te maken, maar is het goed vertalen van de bestaande content voldoende. Dat gezegd hebbende, vraagt een internationale website om een aanzienlijke tijdsinvestering en kan het zijn doel voorbijschieten als je genoeg hebt aan het vergroten van je huidige bereik in één land.

Internationale SEO: wat is de beste structuur voor een internationale website? 1

Domeinstructuren voor internationale websites

De structuur van een website helpt zoekmachines en gebruikers makkelijk te navigeren op jouw website en in een eerdere blog heb ik 4 websitestructuren voor een overzichtelijke informatie architectuur uiteengezet. Internationale websites zijn doorgaans echter vele malen complexer dan een website die zich richt op één land, omdat er voor elk apart land een apart domein, subdomein of map aangemaakt moet worden. Hoe dit precies in elkaar steekt en welke mogelijke domeinstructuren het meest doeltreffend zijn voor internationale websites met het oog op SEO, leggen we hier uit.

Countrycode Top Level Domains

Een eerste structuur heeft betrekking op countrycode Top Level Domains (ccTLD’s). Een countrycode zijn de twee of drie karakters die achter een domeinnaam komen te staan en maken duidelijk voor welk land de website bedoeld is. Wanneer je een Nederlandse website hebt (www.domeinnaam.nl) en je wil uitbreiden naar bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland, dan kun je overwegen om twee nieuwe domeinextensies aan te maken (www.domeinnaam.fr en www.domeinnaam.de). Het voordeel hiervan is dat jouw website lokaal zichtbaar wordt, waardoor je gericht verkeer kunt verwachten. Mensen zien een website met de countrycode van hun land namelijk als betrouwbaar en zullen sneller op jouw website klikken. Een goed voorbeeld van ccTLD’s is Google zelf, die hierdoor bijvoorbeeld relevant nieuws kan tonen aan de inwoners van een specifiek land. Het nadeel van deze structuur is echter dat het veel tijd en moeite kost om de verschillende domeinen te onderhouden, juist omdat elk domein zo specifiek gericht is op een land en je er feitelijk voor elk land een andere website op nahoudt.

Subdomeinen

Countrycodes zijn specifiek voor een land, maar er bestaan ook generieke TLD’s. Een aantal bekende gTLD’s zijn bijvoorbeeld de extensies .com en .org. In het geval van de subdomeinenstructuur heeft het domein een generieke extensie die verschillende subdomeinen heeft (nl.domeinnaam.com, fr.domeinnaam.com en de.domeinnaam.com). Deze structuur maakt het mogelijk om verschillende serverlocaties aan te maken en Google zal je vragen op welke taal en of op welk land het subdomein gericht is. Door de hreflang-tags van een subdomein in te stellen, kun je eenvoudig aangeven op welke taal en welk land je het subdomein hebt gericht, waarmee je duplicate inhoud voorkomt. Net als de ccTLD-structuur vraagt ook deze structuur veel tijd en energie, omdat elk subdomein specifiek ingericht en geschreven moet worden voor een land of taal. Daarbij komt dat Google geen fan is van deze websitestructuur en het overkoepelende domein maar weinig profiteert van de waardes van de afzonderlijke subdomeinen. Wanneer er namelijk een link geplaatst wordt op een partnerwebsite naar een subdomein, dan wordt deze waarde niet doorgegeven aan het hoofddomein.

Mappen of subdirectories

Tot slot geldt voor de mappenstructuur een vergelijkbare structuur als de subdomeinenstructuur, maar hier komt de waarde van de afzonderlijke mappen het hoofddomein wél ten goede. Voor een mappenstructuur heeft een website één domein met een generieke TLD (bijvoorbeeld www.domeinnaam.com) met meerdere mappen (www.domeinnaam.com/nl, www.domeinnaam.com/fr en www.domeinnaam.com/de). De content voor het betreffende land wordt toegevoegd aan elke map, wat het dus mogelijk maakt om landspecifieke mappen te maken. Als een partnerwebsite een link naar een subdirectory plaatst, neemt niet alleen de waarde van de map toe, maar ook de waarde van het hoofddomein. De mappenstructuur is de makkelijkste van de drie om te implementeren en blijkt voornamelijk effectief te zijn voor grote merken met veel verkeer.

Internationale SEO: wat is de beste structuur voor een internationale website? 2

Welke internationale domeinstructuur is het meest geschikt voor mijn bedrijf?

Nu meer inzicht is verkregen in de meest voor de hand liggende methoden om een internationale website in te richten, rijst natuurlijk de vraag: welke domeinstructuur kan ik het beste voor mijn bedrijf nastreven? Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig, omdat het afhankelijk is van de beschikbare content, de beschikbare tijd om met de website aan de slag te gaan en de hoeveelheid maandelijkse bezoekers op jouw website.

In het kort vraagt de ccTLD-structuur om de grootste tijdsinvestering, maar levert naar verwachting het beste resultaat. Wanneer je namelijk in verschillende landen actief bent en gericht verkeer wil trekken naar je website, is dit bij uitstek een goede strategie. Zijn domeinnamen niet meer beschikbaar, kost het te veel tijd om aparte websites te creëren of is de ccTLD-structuur om een andere reden onhaalbaar, dan kan de subdomeinenstructuur overwogen worden. Dit ondanks het feit dat de mappenstructuur makkelijk is om te implementeren. De mappenstructuur heeft namelijk als groot nadeel dat de website maar weinig scoort in de zoekresultaten, als er nog maar weinig internationaal verkeer op de website komt. Heb je juist de ambitie om internationaal te groeien, dan kan dit een weinig doeltreffende websitestructuur zijn.

De volgende stap nemen in internationale SEO

Voor effectieve internationale SEO is een goede websitestructuur de eerste stap, want het bepaalt in hoeverre potentiële internationale klanten jouw website kunnen vinden én op jouw website kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Internationale SEO is echter meer dan alleen de websitestructuur; het gebruik van de juiste, correct vertaalde zoekwoorden, on-site optimalisatie en internationale linkbuilding zijn tevens aspecten van internationale SEO waarmee aan de slag gegaan moet worden. Alleen dan kun jij je internationale ambities waarmaken en zet je jouw bedrijf wereldwijd op de kaart!

Onze online specialisten helpen je verder

Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!

4.9/5 - (18 stemmen)

Volgende blog: Het E-E-A-T principe: een must-have voor elke online marketeer