Blog

Infographics: voordelen en toepassing

Infographics worden steeds vaker ingezet om een boodschap over te brengen. Wat is het? Wat zijn de voordelen van een infographic? En hoe maak je er zelf één? Je leest het in deze blog over infographics.

Wat is een infographic?

Men zegt wel eens “een beeld zegt meer dan duizend woorden”. Dit principe wordt heel goed begrepen door mensen die infographics inzetten om een boodschap goed over te brengen op de lezer. Een infographic is een visuele weergave van informatie en data. Hiermee kun je op een overzichtelijke manier complexe zaken uitleggen. Vooral voor informatie waar veel getallen of percentages in voorkomen is een infographic geschikt. Waar tekst tekort schiet, kan een infographic de oplossing bieden.

Wat zijn de voordelen van een infographic?

Het eerste voordeel van een infographic is dat het opvalt en aantrekkelijk is. Tussen eentonige lappen tekst springt een infographic ertussenuit vanwege de kleuren, lettertypes, en symbolen. Dit trekt de aandacht van de lezer en houdt de lezer langer geboeid. Mensen onthouden visuele informatie over het algemeen gemakkelijker dan alleen tekst. Als je je bedrijfslogo in de infographic verwerkt, komt dit goed van pas, want zo onthouden mensen je beter.

Het tweede voordeel is dat je sneller informatie kunt overbrengen. Lezers op het internet scannen de informatie vluchtig en nemen niet de tijd om een tekst van begin tot eind te lezen. Een goede infographic maakt de boodschap in één oogopslag duidelijk. Dit maakt de kans dat jouw boodschap goed overkomt op de lezer dus aanzienlijk groter.

Een volgend voordeel is dat infographics goed zijn voor de SEO van je website. Google geeft infographics namelijk een hoge waardering. Ook worden infographics sneller gedeeld dan teksten. Een afbeelding is namelijk veel handiger en aantrekkelijker om te delen.

Als laatste laten infographics zien dat je expertise hebt op dat gebied. Het is niet makkelijk om een goede infographic te maken die de boodschap goed overbrengt en ook nog eens overzichtelijk is. Slaag je hier wel in, dan zien de lezers jou als een expert.

Infographics: voordelen en toepassing 1

Tips voor een goede infographic

Wil jij ook graag een expert worden in het maken van infographics, maar weet je niet waar je moet beginnen? We geven je een paar tips om aan de slag te gaan.

De eerste stap die je moet zetten is nadenken of een infographic de beste manier is om de informatie over te brengen. Niet alle informatie is geschikt voor een infographic. Vooral een boodschap met verschillende stappen, percentages, jaartallen of verbindingen tussen stukjes informatie is geschikt voor een infographic.

Bedenk vervolgens welke boodschap je wilt overbrengen. Probeer vooral niet te veel informatie in de infographic te stoppen. Het grote voordeel is juist dat je de informatie overzichtelijk kunt weergeven, dus houd dat zo. De verhouding tussen tekst en beeld moet goed in balans zijn. Bedenk daarom welke informatie het belangrijkst en nuttigst is om erin te verwerken.

Dan kun je je bezig gaan houden met het visuele gedeelte. Denk na over de doelgroep. Wat spreekt deze doelgroep aan? Maak je een zakelijke en formele infographic of juist meer informeel? Ga vervolgens op zoek naar afbeeldingen, symbolen, banners, kleuren en lettertypes die aansluiten bij jouw boodschap. Laat de opmaak hiervan aansluiten bij de huisstijl van je bedrijf of website.

Een handige online tool die je kunt gebruiken om je ontwerp te maken is Canva. Op deze website vind je allerlei templates voor ontwerpen, maar je kunt je ontwerp ook helemaal zelf creëren.

De laatste tip is om de infographic niet te ingewikkeld te maken. Als je voor het eerst aan de slag gaat, ben je wellicht overweldigd door alle mogelijkheden en wil je deze het liefst allemaal gebruiken. Dit maakt je infographic een stuk minder krachtig, dus houd het simpel en blijf dicht bij de kernboodschap die je over wilt brengen.


Volgende blog: De impact van ad-blockers op jouw data