Blog

De 5 meest gemaakte SEO fouten

Om de online vindbaarheid te verbeteren in verschillende zoekmachines, maken bedrijven gebruik van SEO. Online zijn talloze tips te vinden over hoe je de online vindbaarheid van jouw website verbetert. Toch worden deze tips lang niet altijd juist toegepast, wat negatieve invloed heeft op de score van de website in zoekmachines. Om SEO zo efficiënt mogelijk toe te passen, is het dus van groot belang om je bewust te zijn van wat je vooral niet moet doen. Dit artikel zet de meest gemaakte SEO-fouten voor jou op een rijtje.

Gebruikmaken van de verkeerde zoekwoorden
Het komt vaak voor dat mensen de verkeerde zoekwoorden inzetten wanneer zij bezig zijn met SEO. Zij gebruiken bijvoorbeeld zoekwoorden waar niet op gezocht wordt of juist zoekwoorden waar te veel concurrentie op zit.
Wanneer je zoekwoorden gebruikt waar erg weinig zoekvolume op zit, heb je er natuurlijk helemaal niets aan om op dat zoekwoord op nummer één in Google te staan. Wanneer het tegenovergestelde gebeurt, je gebruikt zoekwoorden waar erg veel op gezocht wordt, is de kans juist heel klein dat je hierbij ooit op de eerste plek zal komen te staan. Kies dus voor zoekwoorden waarbij je kans maakt om hoog in Google te komen.

Niet geoptimaliseerde afbeeldingen
Het komt regelmatig voor dat mensen afbeeldingen van een te groot formaat op een website hebben staan. Dit heeft tot gevolg dat de website erg traag wordt. Dit heeft weer een negatieve impact op de gebruiksvriendelijkheid van de website waardoor deze uiteindelijk lager in de resultaten van de zoekmachines zal scoren.
Bovendien hebben veel afbeeldingen geen relevante bestandsnaam en alt-tag. Dit laatste geeft informatie en context over de afbeelding, waardoor je kans hebt om hoger te scoren in bijvoorbeeld de zoekresultaten van Google afbeeldingen.

Keyword stuffing
Keyword stuffing houdt in dat je zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden overal en nergens in je teksten zet. Door deze zoektermen overmatig te gebruiken is de tekst uiteindelijk niet meer goed leesbaar. Hoewel dit jaren geleden nog een manier was om Google voor de gek te houden, wordt dit nu bestraft. Je pagina zal lager scoren in de zoekresultaten en in het ergste geval verwijdert Google de complete website uit haar index.

Trage website
Een ander belangrijk aspect voor SEO is de snelheid van een website. Het is van belang dat deze binnen drie seconden laadt. Als dit langer duurt, is de kans groot dat je website lager scoort in de zoekresultaten van Google. Verschillende factoren zijn van invloed op de snelheid van een website. Vaak zijn afbeeldingen van een te groot formaat, het ontbreken van caching en het hebben van te veel plug-ins hier de oorzaak van.

Geen mobielvriendelijke website
De wereld waarin we leven wordt steeds mobieler. Het is dan ook niet gek dat de meeste Google zoekopdrachten binnenkomen via een mobiel apparaat, en niet meer via een desktop. Wanneer jouw website niet geschikt is voor gebruik op een mobiele telefoon, of hierop niet goed werkt, zal je lager scoren in de zoekresultaten.

Kortom: in plaats van altijd maar te kijken naar hoe we iets moeten doen, kan het ook slim zijn om te kijken naar hoe je iets juist niet moet doen. Wanneer je niet precies weet hoe je SEO het beste aan kant pakken, kan je altijd de hulp van een online marketing bureau inschakelen. Economy helpt je graag met het realiseren van een efficiënte online marketingstrategie.


Volgende blog: Een goede SEO tekst schrijven