Blog

How-to instructie voor Google Analytics 4 (GA4)

Sinds 2012 was Universal Analytics hét analyseplatform aan de hand waarvan website- en appgegevens verzameld en geanalyseerd konden worden door bedrijven en particulieren, maar sinds 1 juli 2023 komt er geen nieuwe data meer binnen in het programma. Universal Analytics is namelijk vervangen door Google Analytics 4 (GA4), de nieuwste versie van Google Analytics waarmee Google voornamelijk een poging doet om aan nieuwe EU-privacywetgeving te kunnen voldoen. Wat is er echter veranderd met de komst van GA4 en welke koppelingen moet je maken om inzichten uit GA4 optimaal te benutten? We nemen je aan de hand en vertellen je over de ins en outs van het nieuwe Google Analytics.

Van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Om verkeer op je website te kunnen meten en de data van je websitebezoekers te kunnen verzamelen, maak je ongetwijfeld gebruik van Google Analytics. Het platform presenteert data en statistieken immers in de vorm van rapporten, die inzicht bieden in het gedrag van je bezoekers zoals hun zoekintentie en de voortgang van je doelstellingen. In tegenstelling tot Universal Analytics bevat jouw GA4-account alleen nog geen historische data om te kunnen analyseren. Veel bedrijven zijn daarom al eerder overgestapt op GA4 en begonnen met data verzamelen, terwijl ze hun Universal Analytics tegelijkertijd aanhielden. Nu er echter geen nieuwe data meer binnenkomt in Universal Analytics is het belangrijk om snel de overstap te maken en wegwijs te worden in GA4.

Wat is Google Analytics 4?

Hoewel het concept van data-analyse hetzelfde is voor beide versies van Google Analytics, functioneert GA4 wel degelijk anders dan Universal Analytics. Allereerst zorgt de privacywetgeving ervoor dat je niet zomaar meer allerlei bezoekersinformatie mag verzamelen, waardoor onder meer IP-adressen geanonimiseerd worden. Google Analytics 4 is om die reden voornamelijk gebaseerd op de principes van machine learning. Machine learning maakt het mogelijk om sneller en eenvoudiger trends te ontdekken en lering te trekken uit je data, ook als je geen compleet beeld van het gedrag van je bezoekers hebt door ontbrekende data uit bijvoorbeeld cookies.

Niet alleen is GA4 meer gericht op privacyrichtlijnen, maar ook richt het steeds meer op interacties of ‘events’ van gebruikers. Hierbij krijg je inzicht in de scrolldiepte ofwel de mate waarin iemand op een pagina doorscrolt, op welke buttons iemand klikt, welke bestanden iemand downloadt of welke video’s iemand bekijkt. De reden dat de nadruk op losse interacties komt te liggen in het nieuwe Google Analytics is dat gebruikers steeds vaker video’s kijken, apps gebruiken en enkele pagina’s bekijken. Dit biedt anno 2023 dan ook veel meer interessante informatie voor bedrijven dan de hoeveelheid pagina’s die iemand in één sessie bekijkt of de duur dat iemand zich op een pagina bevindt.

Een nieuw platform heeft tot slot ook vaak een andere lay-out en dat is dan ook direct te zien aan Google Analytics 4. In plaats van de voorheen 150 gepresenteerde rapporten zijn er in GA4 nog slechts 30 rapporten over, welke Google als het belangrijkst beschouwt. Daarbij komt dat er minder tabellen en meer kaarten in de omgeving te vinden zijn om het overzicht te bewaren. Bovendien kunnen de gegevens verkregen uit websites en apps in één property verwerkt worden, wat GA4 nog geavanceerder maakt dan Universal Analytics.

Google Analytics 4 versus Universal Analytics

Uit het bovenstaande lijkt Google Analytics 4 alleen maar voordelen te bieden, maar is dat ook daadwerkelijk zo? Feit is dat het bijhouden van sessies en de duur dat bezoekers zich op pagina’s bevinden minder relevante inzichten biedt dan hetgeen dat bezoekers specifiek op pagina’s doen. Toch kunnen ook de bouncerate en paginaweergaven veelzeggend zijn, terwijl je hier niet langer meer inzicht in hebt. Bovendien maakt GA4 geen onderscheid tussen Screen View hit, Event hit en Page View hit, waardoor het belangrijk is om zelf de verschillende soorten events van elkaar te onderscheiden. Iets anders waar je zeker op moet letten bij de overstap van UA naar GA4 is het feit dat je je cookie- en privacy-instellingen voor gebruikers zo moet instellen dat het overeenstemt met de nieuwe AVG-wetgeving. Waar privacy bij Universal Analytics nog niet zo’n grote rol speelde als het deed bij Google Analytics 4, is dit nu wel degelijk iets waar geen enkele marketeer meer omheen kan.

Stappenplan voor GA4: waar moet je op letten?

Een soepele overgang van Universal Analytics naar Google Analytics 4 lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig kun je vanuit je Universal Analytics account makkelijk upgraden naar GA4 door te klikken op de instelassistent voor GA4. Wanneer je eenmaal in het nieuwe Google Analytics zit, is het belangrijk op te letten op hele basale dingen, zoals het uitsluiten van IP-adressen van interne gebruikers en het koppelen van Google Ads en Ad Manager aan GA4. Om probleemloos gebruik te kunnen maken van GA4 hebben we hieronder in 7 stappen uitgelegd waar je op moet letten bij het instellen van GA4. 

1. Google-signalen aanzetten

De eerste stap is het aanzetten van Google-signalen, waarmee je allerlei gegevens over je verkeer kunt verzamelen. Naast de gegevens die standaard verzameld worden met Google Analytics, zoals locatiegegevens en IP-adressen, kom je met de verzamelde gegevens over je verkeer meer te weten over de intentie en conversies van je bezoekers. Dit is onder meer belangrijke informatie voor het gericht adverteren in Google door middel van Google Ads.

2. Erkenning van verzameling van gebruikersgegevens

Nu je Google-signalen hebt geactiveerd, is de volgende stap dat je je bezoekers laat goedkeuren dat je hun gegevens verzamelt. Om te kunnen voldoen aan de nieuwe privacywetgeving moet je in Google Analytics erkennen dat je gebruikers akkoord zijn gegaan met een toestemmingsverklaring, waarbij je het volgende moet aanvinken:

“Ik erken dat ik aan mijn eindgebruikers de vereiste privacykennisgevingen heb getoond en van hen toestemming heb gekregen om hun gegevens te verzamelen en te verwerken, waaronder de koppeling van deze gegevens aan de bezoekgegevens die Google Analytics voor mijn site en/of app-property verzamelt.”

3. Conversies instellen

Stap 3 gaat over het instellen van conversies. Google Analytics 4 maakt zelf gebeurtenissen aan die vervolgens geselecteerd kunnen worden als conversiedoelen. Mochten er belangrijke gebeurtenissen missen en wil je deze wel inzetten voor conversiedoelen, dan maak je via GTM deze gebeurtenissen zelf aan. 

Belangrijke conversiedoelen (standaard):

  • Purchase (aankoop);
  • Add_to_cart (toevoegen aan winkelwagen);
  • Begin_checkout (winkelwagen);
  • Add_payment_info (toevoegen van betaalinformatie);
  • Account_signup (aanmaken account);
  • View_item (product bekijken).

Belangrijke conversiedoelen (GTM) zijn:

  • Calltracking;
  • Klik op knoppen;
  • Klik op email;
  • Offerteformulier;
  • Sessieduur > 120 sec.

 

4. Doelgroepen maken

De gegevensverzameling en conversiedoelen heb je nu ingesteld, maar het volgende waar je inzicht in wil krijgen is uiteraard wie dan de bezoekers zijn die jouw website of app bezoeken. Deze bezoekers kunnen gecategoriseerd worden op basis van hun gedeelde kenmerken in specifieke doelgroepen. Deze informatie over de doelgroepen die jouw website of app bezoeken, kun je vervolgens gebruiken voor Google Ads campagnes om gericht te kunnen adverteren en dus specifieke doelgroepen aan te kunnen spreken.

Belangrijke doelgroepen die je kunt onderscheiden, zijn:

  • Nieuwe bezoekers;
  • Bezoekers die interactie hebben met de website (denk aan:
    • video bekeken
    • betrokkenheid
    • brochure download, etc.);
  • Bezoekers die een product hebben bekeken of hebben toegevoegd;
  • Bezoekers die zijn gestart met de checkout of betaalinformatie hebben toegevoegd;
  • Bezoekers die hebben ingelogd;
  • Bezoekers die een aankoop hebben gedaan of een formulier hebben ingevuld.

Wil je deze verdeling van doelgroepen inzetten voor je Google Ads campagnes? Dan is het belangrijk om de lijst lang genoeg te maken om zo de lijst in te kunnen zetten voor de campagnes. Denk bijvoorbeeld aan de lijst van winkelwagenbezoekers die uit minimaal 1.000 variabelen moet bestaan voor het zoeknetwerk.

5. GA4 koppelen met Google Ads

We hebben het al een paar keer laten vallen, maar we raden sterk aan om Google Analytics 4 aan Google Ads te koppelen. Met het oog op stap 4 is het noodzakelijk dat je er bij de koppeling voor zorgt dat doelgroeplijsten worden gedeeld met Google Ads en worden toegevoegd aan de campagnes ter observatie. Verder is het belangrijk om in Google Ads websitegegevens te activeren om in Google Ads inzicht te krijgen in de websiteprestaties (sessieduur, betrokkenheid, etc.) van je gebruikers.

6. GA4 koppelen met Merchant Center

Net als dat het waardevol is om GA4 aan Google Ads te koppelen, geeft een koppeling tussen GA4 en Merchant Center waardevolle informatie in Merchant Center over het gedrag van bezoekers. Deze zijn terug te vinden bij de prestaties dashboard in het Merchant Center. Een van de waardevolle inzichten die GA4 oplevert in het Merchant Center zijn de prestaties in betaalde en organische klikken. 

7. GA4 koppelen met Search Console

Een laatste koppeling die je moet maken om de inzichten uit GA4 optimaal te benutten, is een koppeling met Search Console. Met de koppeling met de Search Console verkrijg je inzicht in de zoekwoordprestaties van gebruikers op je website, wat zowel waardevol is voor je SEA als SEO strategie. Inzicht in zoekwoordprestaties maakt het bijvoorbeeld mogelijk om je website SEO-technisch gezien te optimaliseren of meer te gaan linkbuilden met specifieke zoekwoorden.

Aan de slag met GA4

In deze blog hebben we je uitgelegd wat het verschil is tussen Universal Analytics en Google Analytics 4, hoe je kunt overstappen en welke koppelingen en instellingen je moet maken om inzichten uit GA4 optimaal te kunnen benutten. Onze SEA-specialisten denken graag met je mee als je specifieke vragen over GA4 hebt of GA4 door ons wil laten instellen. Met ruim 20 jaar ervaring op het gebied van online marketing en heel wat klanten die de overstap gemaakt hebben van UA naar GA4, kunnen wij je als geen ander helpen.

Onze online specialisten helpen je verder

Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!

4.9/5 - (8 stemmen)

Volgende blog: Internationale SEO: wat is de beste structuur voor een internationale website?