Blog

Hoe maak je kwalitatieve content voor LinkedIn Stories?

Sinds mei dit jaar is het mogelijk om Stories te plaatsen op LinkedIn. Waar de één weg is van dit concept, vreest de ander voor de kwaliteit van het platform. Verhalen waarin de belichting niet optimaal is, geen ondertitel te vinden is of persoonlijke uitjes aan bod komen, doen namelijk erg af aan de professionaliteit van jouw profiel. Echter, de nieuwe verhalenfunctie LinkedIn is juist in lijn met het verhogen van jouw professionaliteit en het doel van LinkedIn, namelijk op een laagdrempelige manier netwerken, kennis delen, anderen inspireren en geïnspireerd raken. Dit blog richt zich daarom op het maken van zakelijke, professionele content voor LinkedIn-verhalen.

Online zichtbaar zijn voor een zakelijk netwerk

Sociale media en de kracht van online zichtbaarheid spelen een steeds belangrijkere rol in ons dagelijks leven. Echter, waarin LinkedIn fundamenteel verschilt van andere sociale mediaplatformen, is dat het zich richt op professionaliteit, netwerken en dagelijkse werkzaamheden op een creatieve en informele manier presenteren. Het platform biedt om die reden allerlei mogelijkheden om positief op te vallen, specialistische kennis te delen en jezelf te laten zien binnen jouw vakgebied. Op die manier wordt het voor werkgevers, klanten en collega’s makkelijker om jou te benaderen en interessanter om jouw profiel in de gaten te houden. LinkedIn Stories sluit hier mooi op aan, omdat het je in staat stelt om een bepaald publiek te benaderen.

Hoe maak je kwalitatieve content voor LinkedIn Stories? 1

Welke content plaats je op LinkedIn Stories?

De zakelijke kant van jouw leven staat op LinkedIn centraal. In dit licht is het dus essentieel om hier de nadruk op te leggen in plaats van op persoonlijke verhalen en vrijetijdsbesteding. Zaken die interessant kunnen zijn voor jouw businessnetwerk zijn beelden van recente projecten, learnings uit interviews of kijkjes achter de schermen bij een online vergadering. Momenteel is het zeer actueel om een Story te maken over de manier waarop jij omgaat met het thuiswerken of tips om een comfortabele werkplek te creëren. Zolang je in je achterhoofd houdt dat het bij LinkedIn Stories gaat over zakelijke content, heb je binnen de verhalenfunctie meer bewegingsruimte dan je denkt. Door namelijk te bepalen wie jouw doelgroep is en wat hun behoeften zijn, wordt al snel duidelijk hoe jij kwalitatieve content voor jouw story moet vormgeven.

Hoe creëer je kwalitatieve Stories?

Ieders LinkedIn-netwerk bestaat uit een uiteenlopende doelgroep, onder wie werkgevers, klanten, oud-collega’s en vrienden. Wanneer je daarom begint aan het bepalen van de doelgroep van jouw LinkedIn Story, is het van belang om een ideale volgen in gedachten te nemen. Door na te gaan wie je wil aantrekken met jouw verhaal, wordt het eenvoudiger om kwalitatieve content te creëren. Hiermee bepaal je tevens wat de strategie en het doel worden van de Story.

Hoe maak je kwalitatieve content voor LinkedIn Stories? 2

Na het vaststellen van de aanpak is het belangrijk om vaste formats in acht te nemen. Een vast format van jouw LinkedIn Story duidt namelijk op duidelijkheid en overzicht. Echter, een vast format verwijst onder andere naar een herkenbare beeldtaal en kenmerkende lay-out van het verhaal. Daarnaast worden er vaak vaste gezichten gebruikt voor Stories op sociale media en wordt de content op een specifiek tijdstip en standaard dag geplaatst. Vaak kun je de regelmaat in plaatsingen van verhalen herkennen aan veelgebruikte hashtags, zoals #throwbackthursday of #behindthescenes. Het aanbrengen van vastigheid in LinkedIn Stories is niet alleen fijn voor jouw volgers, maar brengt bovendien overzicht en structuur aan in de eigen planning. Vooruitwerken wordt hierdoor namelijk mogelijk en ook een contentkalender biedt inzichten.

Vaste formats scheppen duidelijkheid voor jouw doelgroep, maar dit mag er niet voor zorgen dat Stories afstandelijk worden voor het publiek. Integendeel, want het is juist essentieel om interactie te creëren. Online zichtbaarheid en benaderbaarheid zijn de doelen waar LinkedIn-gebruikers naar streven, dus is het om die redenen van groot belang om in verbinding te komen met jouw beoogde publiek. Omdat LinkedIn nog niet op hetzelfde punt is als andere sociale media met de verhalenfunctie, is het aan te raden om een oproep te doen in je Story. Zet jouw doelgroep bijvoorbeeld aan om te reageren op jouw post met de teksten “neem contact op” of “laat je e-mailadres achter in de reacties”. Houd het in deze oproep en de Story kort, zodat het verhaal overzichtelijk blijft en het doel ervan overkomt op jouw publiek.

Hoe maak je kwalitatieve content voor LinkedIn Stories? 3

Kortom, LinkedIn Stories lijkt erg overeen te komen met verhalenfuncties op andere sociale mediaplatformen. Desondanks blijkt het doel ervan op LinkedIn fundamenteel te verschillen van andere kanalen, omdat het zich richt op professionaliteit en zakelijkheid. Dit is daarom hét uitgangspunt bij het creëren van content voor LinkedIn Stories. Door een vast format te gebruiken, een doelgroep vast te stellen en aan te zetten tot interactie kun je effectieve content maken en positief opvallen onder jouw businessnetwerk.


Volgende blog: 5 filters van Google Analytics voor betrouwbare data-analyses