Blog

Het nieuwe adverteren op Bol.com met Mabaya

Adverteren op marktplaats Bol.com is al langere tijd mogelijk, maar sinds kort gebeurt dat niet alleen meer via het vertrouwde advertentieplatform Criteo. Bol.com heeft namelijk besloten om over te stappen op een nieuw advertentieplatform, Mabaya, waarmee online marketeers gerichter kunnen adverteren, nauwkeuriger data kunnen analyseren en meer inzicht kunnen krijgen in campagnes. Eén van de voordelen van Mabaya is het optimaliseren van de campagne aan de hand van zoekwoorden, waar Bol.com dat eerder niet mogelijk maakte. Door deze veranderingen is het echter van groot belang om te weten hoe het nieuwe adverteren werkt en wat de voordelen zijn in vergelijking met adverteren via Criteo.

De voordelen van advertentieplatform Mabaya

Wie momenteel adverteert via Criteo heeft regelmatig te maken gekregen met beperkingen voor wat betreft campagneoptimalisatie. Wanneer er namelijk geadverteerd wordt middels dit platform, kan er slechts geboden worden op productcategorieën in plaats van zoekwoorden. Dit maakt het vervolgens lastig om inzicht te krijgen in de gekozen zoekwoorden, omdat Bol.com zelf bepaalt of jouw product in de zoekresultaten verschijnt bij een specifiek zoekwoord. Dit maakt de optimalisatie van advertenties vervolgens moeilijk. Met het adverteren via Mabaya is dit echter verledentijd, omdat het advertentieplatform het mogelijk maakt om te adverteren op zoekwoordniveau.

Adverteren via Mabaya is vergelijkbaar met het adverteren op Amazon. Niet alleen komt dit door de keyword targeting, maar ook bieden beide platformen verschillende mogelijkheden in het promoten van producten ofwel Sponsored Products aan de hand van keyword targeting. De eerste optie is het aanbieden van producten middels automatic targeting, waarbij Bol.com systematisch bepaalt bij welke zoekwoorden jouw product in de zoekresultaten zal verschijnen. Daartegen is het met manual targeting mogelijk om zoekwoorden handmatig te selecteren, zodat je gerichter kunt adverteren.

Het nieuwe adverteren op Bol.com met Mabaya 1

Een campagne opzetten met Mabaya

Mabaya kent dus vele voordelen ten opzichte van Criteo met betrekking tot campagneoptimalisatie aan de hand van keyword targeting. Echter, hoe zorg je ervoor dat je goed van start gaat na de overstap naar Mabaya?

Stel een ACoS-doelstelling op

Wanneer je een campagne aanmaakt via Mabaya, is het allereerst belangrijk dat er per product(groep) een ACoS-doelstelling opgesteld wordt. Deze afkorting staat voor Advertising Cost of Sale en is een berekening, waarbij de advertentiekosten gedeeld worden door de (netto)omzet. Op die manier kan er een duidelijk overzicht gecreëerd worden op basis van advertentiekosten en nettowinsten. Hoewel een goede ACoS afhankelijk is van een aantal factoren, is het mogelijk om deze te optimaliseren. Zo kunnen negatieve zoekwoorden toegevoegd worden aan advertenties om in de juiste zoekresultaten te verschijnen, waarmee voorkomen wordt dat je betaalt voor clicks die geen conversies opleveren. Daarnaast helpt het om te adverteren voor producten waarop je minder concurrentie verwacht of die voordelig zijn ten opzichte van concurrenten.

Combineer automatic en manual targeting

Na het opstellen van de ACoS-doelstelling kunnen de automatische campagnes online gezet worden. Op die manier wordt duidelijk welke zoekwoorden effectief zijn en welke beter vermeden kunnen worden. Aan de hand van deze informatie kan de campagne geoptimaliseerd worden door te werken met manual targeting. Daarbij worden de producten en zoekwoorden die de meeste conversies opleveren, gebruikt om de campagne te verbeteren. Door beide campagnemogelijkheden van Mabaya toe te passen in het proces van campagneoptimalisatie kan er effectiever geadverteerd worden, wat zorgt voor een hogere conversieratio.

Het nieuwe adverteren op Bol.com met Mabaya 2

Het nieuwe adverteren op Bol.com biedt aanvullende mogelijkheden om productcampagnes te optimaliseren. Echter, het analyseren van productcampagnes is een continuerend proces, dat nauwkeurig gemonitord moet worden. Zo kan het voorkomen dat er negatieve zoekwoorden toegevoegd moeten worden aan advertenties of dat er verdere aanpassingen gedaan moeten worden om de campagne te kunnen optimaliseren. Door gebruik te maken van de verschillende keyword targeting functies van Mabaya kunnen steeds nieuwe optimalisaties doorgevoerd worden en zal de campagne de ACoS-doelstelling bereiken.


Volgende blog: Waarom nu adverteren op Facebook en Instagram?