Blog

Adverteren op Spotify

Door de miljoenen mensen die dagelijks muziek luisteren via Spotify, is Spotify uitgegroeid tot de grootste online streamingdienst. Dit maakt Spotify een interessant medium om in te zetten voor advertenties.

Waarom adverteren op Spotify?

De meeste vormen van adverteren vinden plaats via een visueel medium, zoals bijvoorbeeld Instagram of Facebook. Maar als adverteerder kun je op Spotify mensen bereiken op momenten waarop ze juist niet naar hun scherm kijken. Dit maakt het interessant om een reclamecampagne op te zetten via Spotify. Op welke momenten kun je Spotify luisteraars bereiken? Denk aan momenten zoals tijdens het sporten, onder de douche, in de auto of tijdens het koken.

Adverteren op Spotify 1

Een andere reden om te adverteren via Spotify is dat Spotify je de mogelijkheid biedt om erg gericht je doelgroep te targeten. Spotify kent de luisteraars goed en deze kennis kan ingezet worden om de advertentie te richten op demografische gegevens, stemming, interesses en luistergewoontes van de luisteraars die binnen jouw doelgroep vallen.

Hoe werkt adverteren op Spotify?

Spotify biedt luisteraars twee verschillende soorten abonnementen. De eerste soort is een betaald abonnement, waarbij de luisteraar een vast bedrag per maand betaalt. Een van de voordelen van een betaald abonnement is dat de luisteraar muziek kan luisteren zonder advertenties tussen de nummers. Er is ook een gratis variant, waarbij de luisteraar ongeveer om de 5 of 6 nummers een advertentie te horen krijgt. Deze advertentie kan de luisteraar niet doorspoelen of overslaan. Met adverteren op Spotify bereik je dus de luisteraars die onbetaald van de streamingdienst gebruikmaken. En dat zijn er veel! In 2019 luisterden maandelijks maar liefst 153 miljoen mensen onbetaald naar Spotify.

Adverteren op Spotify doe je via de Spotify Ad Studio. Hierin kun je de audio campagne opzetten, door aan te geven wat je promoot met de advertentie, wat jouw doelgroep is en welk budget je hebt voor de campagne. Vervolgens beschik je over een gratis voiceover tool waarmee je de advertentie op kunt nemen. Hierna is je advertentie klaar om ingezet te worden! Na 24 uur kun je in de Spotify Ad Studio allerlei statistieken bekijken die je laten zien hoeveel luisteraars je bereikt hebt, hoe vaak je advertentie is afgespeeld, wat de clickthrough rate was en nog veel meer interessante statistieken over je reclamecampagne op Spotify.

Adverteren op Spotify 2

Target jouw doelgroep

In tegenstelling tot Spotify, dat nu een opkomend medium is om in te zetten voor advertenties, wordt de radio al veel langer gebruikt voor reclamecampagnes. Spotify kan hierop een goede aanvulling zijn, omdat je een andere doelgroep kunt aanspreken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meeste luisteraars met een onbetaald abonnement op Spotify tussen de 16 en 34 jaar oud zijn. Dit is een jongere doelgroep, die vaak lastiger te bereiken is via radio. Een Spotify advertentie kan dus goed aansluiten op een radio advertentie, omdat je er andere doelgroepen mee kunt bereiken.

Daarnaast biedt Spotify mogelijkheden op jouw doelgroep te targeten door de advertentie te richten op specifieke demografische kenmerken van luisteraars, op locatie of op een muziekgenre. Zo kan een advertentie over sportproducten bijvoorbeeld afgespeeld worden tijdens een fitness-afspeellijst en kan een advertentie voor een meditatie app afgespeeld worden tijdens een lijst met meditatieve muziek.


Volgende blog: Internationale SEO