Blog

Verschillende soorten zoekverkeer

Veel bedrijven streven ernaar om meer bezoekers op hun website te krijgen. Om erachter te kunnen komen hoe je de website of de online marketing kunt verbeteren, is het van belang om te weten waar je websitebezoekers vandaan komen. Hierdoor weet je wat al goed gaat en waar nog verbetering mogelijk is. Een manier om in te zien waar je bezoekers vandaan komen, is door te kijken in Google Analytics. Het zoekverkeer van je website is opgedeeld in verschillende categorieën. In dit artikel bespreken we deze verschillende soorten zoekverkeer, zodat je weet wat elke categorie inhoudt en hoe je de aantallen kunt verhogen.

Organisch of betaald

Het meest gebruikte onderscheid tussen verschillende soorten zoekverkeer is het onderscheid tussen organisch zoekverkeer en betaald zoekverkeer. Organisch zoekverkeer bestaat uit bezoekers die jouw website hebben gevonden via een zoekmachine. Dit is een onbetaalde manier van bezoekers aantrekken. Betaald zoekverkeer daarentegen is het resultaat van advertenties. Jij hebt als website eigenaar geld betaald, waardoor jouw website bovenaan de zoekresultaten komt te staan als advertentie.

Direct

Bij direct zoekverkeer zijn de bezoekers niet op een of andere manier verwezen naar je website, bijvoorbeeld via google of een advertentie, maar hebben ze zelf de URL van je website ingetypt. Dit gebeurt vooral bij websites die bekend zijn en makkelijk te onthouden, zoals bijvoorbeeld nu.nl. Bezoekers belanden op deze manier op je website omdat ze de URL kennen. Dit is waardevol om te weten, want deze bezoekers kennen je bedrijf blijkbaar goed genoeg om dit te onthouden. Wil je het directe zoekverkeer verhogen, zul je dus moeten zorgen voor meer naamsbekendheid en een makkelijk te onthouden URL van je website.

Verschillende soorten zoekverkeer 1

Verwijzing

Zoekverkeer via een verwijzing, ook wel ‘referral’ genoemd, houdt in dat de bezoeker op je website beland is door op een andere website op een link te klikken. Bijvoorbeeld een link in een blogartikel waarin diegene naar jou verwijst. Je kunt wachten tot iemand toevallig eens iets over jouw website schrijft, maar je kunt ook zelf initiatief nemen en samenwerkingen aangaan met andere website eigenaren.

Social media

Eigenlijk is social media een vorm van zoekverkeer via een verwijzing. Een bezoeker belandt namelijk op jouw website omdat hij of zij via social media op een link geklikt heeft naar jouw website. Toch wordt social media tegenwoordig als aparte categorie gezien, omdat het zo’n groot deel uitmaakt van de verwijzingen. Als de aantallen in deze categorie laag zijn, kun je dit gemakkelijk verbeteren door je social media kanalen te verbeteren en met meer regelmaat in te zetten. Als je bijvoorbeeld een blogartikel hebt geplaatst op je website, kun je deze delen via social media kanalen.

Display 

Display zoekverkeer houdt in dat de bezoeker op jouw website komt door op een advertentie of banner te klikken op een andere website. Jij hebt betaald om je advertentie of banner te mogen plaatsen op een website, en dit levert display zoekverkeer op. Als je hiermee wilt beginnen, is het verstandig om websites te benaderen die een vergelijkbare doelgroep hebben als jouw website. Dit maakt de kans groter dat bezoekers van die website op jouw advertentie zullen klikken.

E-mail

De laatste categorie heeft te maken met e-mail marketing. Dit type zoekverkeer bestaat uit bezoekers die jouw website bezoeken door op een link in een e-mail te klikken. Dit kan gerichte e-mail marketing zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook de link zijn in je e-mailhandtekening. Heb je hier lage aantallen, dan kun je overwegen om meer potentiële klanten te benaderen via e-mail.

 


Volgende blog: Vacaturetekst schrijven