Blog

Online marketing door middel van influencers

Influencer marketing klinkt voor sommigen misschien nog onbekend, toch is dit niets nieuws. Tientallen jaren geleden gebruikten merken deze vorm van marketing al. Vaak gebruikten deze een autoritair persoon om hun producten of diensten te promoten. Influencer marketing is ook wel te zien als de mond-tot-mond reclame van deze tijd. Steeds meer bedrijven maken dan ook gebruik van influencers om hun product of dienst te promoten. De een wil hiermee zijn merkbekendheid vergroten, de ander wil zijn imago verbeteren en weer een ander wil dat het aantal conversies op zijn website omhooggaat. Naar verwachting geven we met zijn allen de komende vijf jaar miljarden euro’s uit aan influencer marketing.

 

Waarom influencer marketing

Veel bedrijven kiezen voor influencer marketing omdat de content die deze influencers maken authentiek is. Zij hebben -mede hierdoor- vaak een groep trouwe volgers opgebouwd. Omdat de volgers van deze influencers erg trouw zijn, is de kans groot dat deze persoon zijn of haar volgers over kan halen om jouw product of dienst aan te schaffen. Gevoelsmatig hebben fans een intieme band met de influencers die zij volgen, daarom luisteren zij naar hun mening. Onderzoeksbureau Nielson wees uit dat ruim 90 procent van de consumenten de mening van andere consumenten, waaronder influencers, belangrijker vindt dan informatie vanuit een bedrijf zelf. Wanneer een influencer positief over jouw merk praat, is de kans dus groot dat zijn of haar volgers dit gevoel overnemen. Omdat zij de influencer vertrouwen, zien volgers een campagne vaak niet eens als een verkooptruc.

 

Het inzetten van influencer marketing

Influencer marketing kun je op verschillende manieren inzetten. De eerste optie is om een influencer iets te laten posten op jouw eigen kanaal. Wanneer je hiervoor kiest, heb jij auteursrechten op de content en beschik jij over de uiteindelijke beelden. Een nadeel van deze vorm van influencer marketing is dat het vaak erg prijzig is en dat je een beperkt publiek bereikt. Je kunt er ook voor kiezen om de influencer te vragen jouw product of dienst te promoten via een van zijn of haar kanalen. Deze manier van influencer marketing zorgt ervoor dat je veel mensen bereikt. Je bereikt hiermee namelijk het gehele volgersnetwerk van de influencer en daarbuiten ook nog mensen voor wie het betreffende platform dit onderwerp relevant acht. Deze vorm van marketing is ook aantrekkelijk voor de influencer: hij of zij trekt hiermee namelijk ook nieuwe mensen naar zich toe, dit zijn potentiële volgers.

 

Waar je op moet letten

Een van de belangrijkste dingen waar je op moet letten wanneer je een samenwerking aangaat met een influencer, is dat je de juiste persoon kiest. Je kunt bij het uitkiezen van een influencer letten op de volgende factoren: bereik, doelgroep, persoonlijkheid en kwaliteit. Het bereik van een influencer is belangrijk. Je wilt dat veel mensen in aanraking komen met jouw product of dienst. Toch is bereik niet de meest belangrijke factor. Zo kan iemand met tienduizend trouwe volgers misschien wel meer bereiken dan iemand met een miljoen ontrouwe volgers. De tweede factor, doelgroep, is een belangrijk onderdeel. De doelgroep van de influencer moet namelijk aansluiten op die van jou. Op deze manier bereik je de juiste mensen. Wanneer je duizenden mensen bereikt die niet binnen jouw doelgroep vallen, is de kans klein dat je iets aan deze mensen hebt. De derde factor is de persoonlijkheid van de influencer. Hierbij is het belangrijk om te kijken of jullie interesses dicht bij elkaar liggen. Wanneer jullie dezelfde interesses hebben is de campagne namelijk een stuk geloofwaardiger. Wanneer een influencer iets promoot waar hij of zij niet achter staat, weten volgers gelijk dat het om een verkooptruc gaat. Tot slot is kwaliteit een belangrijk punt. Dit is iets wat bij de meeste influencers wel goed zit. Zij willen immers zelf kwalitatief goede content op hun kanaal hebben. Van tevoren zou je kunnen analyseren welke influencer goed presteert met wat voor soort content. Op basis hiervan kun je bekijken welke influencer bij jou past.

 

Kortom: wanneer je aan de slag gaat met influencer marketing is het belangrijk om van tevoren onderzoek te doen naar welke influencer het beste bij jouw bedrijf past. Wanneer je de perfecte match gevonden hebt, kan deze influencer jou helpen met het bereiken van de juiste mensen.

5/5 - (1 stemmen)

Volgende blog: Adverteren op Pinterest