Blog

Hoe haal je het meeste uit advertenties op marktplaatsen?

Populaire marktplaatsen zoals eBay, Bol, Amazon en Google Shopping, bieden online verkopers een groot publiek door het wereldwijde bereik van de marktplaatsen. Echter, deze marktplaatsen worden niet alleen bezocht door potentiële kopers, maar ook door concurrerende verkopers. Hierdoor komen verkopers onder druk te staan, want een effectieve marketingstrategie is op marktplaatsen met een wereldwijd bereik essentieel. De verschillende marktplaatsen bieden hier verschillende mogelijkheden in, dus is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de diverse opties. In dit blog worden de verschillende mogelijkheden in betaald adverteren en het promoten van aanbiedingen daarom op een rijtje gezet en worden er tips gegeven over het optimaliseren van advertentiecampagnes.

Hoe haal je het meeste uit advertenties op marktplaatsen? 1

Betaalde advertenties

Niet iedere marktplaats bied je de mogelijkheid om direct betaald te adverteren. Zo moet er vaak eerst een account aangemaakt worden en hebben verschillende marktplaatsen een aantal vereisten. Betaald adverteren verschilt dus per marktplaats en is vaak ook afhankelijk van het soort advertenties dat je wil plaatsen. Hieronder worden de opties daarom per marktplaats besproken.

Betaald adverteren op eBay

Het plaatsen van betaalde advertenties op eBay is mogelijk, zodra je een account aan hebt gemaakt. Hierna kun je namelijk bovenaan de pagina klikken op ‘verkopen’ of via de eBay-businesstool een advertentie plaatsen. Vervolgens kan de advertentie-informatie ingevuld worden en selecteer je ‘rubrieksadvertentie’ bij format. eBay hanteert advertentieprijzen op basis van het product dat je verkoopt en de duur van het adverteren. Door dus de ‘rubrieksadvertentie’ te kiezen, is het mogelijk om een bepaald tijdvak te selecteren.

Betaald adverteren op Amazon

Anders dan bij eBay is het op marktplaats Amazon belangrijk om eerst een land te selecteren, waar je betaald wil adverteren. Pas daarna is het mogelijk om in te loggen of je te registeren op het platform voor verkopers van Amazon. Om vervolgens een advertentiecampagne te starten, zal Amazon een advertentie-deskundige regelen die jou hierbij gaat helpen. Daarbij is het echter wel van belang om contact op te nemen met Amazon via het contactformulier op Amazon Advertising.

Betaald adverteren op Bol

Betaald adverteren op Bol kan net als bij eBay en Amazon pas gebeuren, wanneer je een account aangemaakt hebt. Daarna is het belangrijk om contact op te nemen met Bol via een contactformulier, zodat zij jou hier meer informatie over kunnen verstrekken.

Betaald adverteren op Google Shopping

Wanneer je betaalde advertenties wil plaatsen op Google Shopping, moet je allereerst inloggen met een Google Ads-account. Hier is het mogelijk om op ‘campagnes’ te klikken en een nieuwe campagne te starten. Vervolgens zal Google vragen naar het soort campagne, waar je kiest voor ‘shopping’. Op de nieuwe pagina is het dan mogelijk om een budget in te stellen, biedingen te selecteren en nog veel meer zaken te specificeren die van belang zijn voor het betaald adverteren. Als deze informatie is opgeslagen, moet er nog een keuze gemaakt worden tussen een showcase shoppingadvertentie en een product shoppingadvertentie. Maak tot slot een advertentiegroep aan en sla het geheel nog eens op.

Hoe haal je het meeste uit advertenties op marktplaatsen? 2

Gepromote aanbiedingen

Net als bij betaalde advertenties verschilt het per marktplaats hoe gepromote aanbiedingen vormgegeven moeten worden. Om die reden is het van belang om ook bekend te zijn met de manieren waarop je gepromote aanbiedingen op eBay, Amazon en Bol plaatst.

Gepromote aanbiedingen op eBay

eBay maakt het mogelijk om op verschillende manieren gepromote aanbiedingen vorm te geven. Zo kan er allereerst gebruik gemaakt worden van de optie ‘sneller verkopen’ op het verkopersplatform. Een tweede manier is het promoten van aanbiedingen via de campagnemanager in het deel van de gepromote aanbiedingen. Hier kunnen de betreffende aanbiedingen en een tarief gekozen worden, waarna je de campagne kan lanceren. Ook kunnen er op deze marktplaats verschillende aanbiedingen op hetzelfde moment gepromoot worden door gebruik te maken van een .csv-file. Door zo’n bestand voor jouw advertenties te downloaden, kun je de aanbieding in het bestand bewerken, opnieuw uploaden en lanceren.

Gepromote aanbiedingen via Amazon

Aanbiedingen promoten op de marktplaats Amazon gebeurt heel anders dan op eBay. Amazon werkt namelijk met een biedingssysteem en gesponsorde producten gericht op zoekwoorden. Concreet houdt dit in dat campagnes aanmaken geschiedt door het product te kiezen dat je wil verkopen en hierbij geschikte zoektermen te selecteren. Vervolgens doe je voor iedere klik een bieding, waarna je de campagne kunt lanceren. De campagne zelf kan aangemaakt worden in het verkopersplatform. Hier klik je op ‘adverteren’, kies je de campagnemanager en selecteer je ‘campagne aanmaken’.

Gepromote aanbiedingen op Bol

Vergelijkbaar met Amazon noemt Bol gepromote aanbiedingen gesponsorde producten. Om een aanbieding te kunnen promoten, navigeer je naar het gedeelte over gesponsorde producten in jouw account op Bol. Hier kun je een campagne aanmaken door de producten te selecteren die je wil verkopen en de duur van de campagne aan te geven.

Hoe haal je het meeste uit advertenties op marktplaatsen? 3

Advertentiecampagnes optimaliseren

Nu duidelijk is hoe er op de vier marktplaatsen geadverteerd en gepromoot kan worden, is het van belang om te weten hoe je een advertentiecampagne optimaliseert. Op die manier kun je het meeste halen uit jouw betaalde advertenties en gepromote aanbiedingen op een effectieve manier.

1. Zorg voor gestructureerde content

Zoals bij iedere campagne onmisbaar is, is het gebruik van zoekwoorden en een passende titel. Hierdoor breng je namelijk structuur aan in een advertentie, schatten marktplaatsen jouw advertenties hoger in en zullen potentiële klanten zich aangetrokken voelen tot jouw aanbiedingen. Wat net ook duidelijk werd, is dat iedere marktplaats andere wensen en eisen heeft voor gepromote aanbiedingen en betaalde advertenties. Het kan dus ook voorkomen dat je de content aan moet passen aan een specifieke marktplaats, zodat je effectief kan adverteren. Verder kunnen externe tools helpen bij het aanpassen van de structuur van content, wanneer marktplaatsen updates ondergaan.

2. Optimaliseer je product-feed

Product-feeds moeten constant geoptimaliseerd worden, omdat dit zorgt namelijk voor een hogere relevantie van jouw advertenties en aanbiedingen. Echter, iedere marktplaats hanteert andere voorwaarden voor een product-feed. Zo vereist Amazon een producttitel, categorieën, omschrijving, prijs, verzendkosten en een ASIN. Dit is een unieke identifier van Amazon. Bol, Google Shopping en eBay stellen soortgelijke eisen, maar eBay hecht in het bijzonder een grotere waarde aan de verzendkosten en de staat van producten. Dit komt, omdat er op marktplaats eBay meer onafhankelijke verkopers actief verkopen.

3. Maak gebruik van categorisering

Eén van de belangrijkste eisen voor de product-feed bij de eerdergenoemde marktplaatsen, is productcategorisering. Een juiste productcategorisering zorgt namelijk voor een hogere relevantie van advertenties en aanbiedingen, omdat hiermee de doelgroep bereikt wordt. Bovendien hanteren marktplaatsen vaak verschillende tarieven voor productcategorieën. Hierdoor kan het dus voor komen dat je te veel betaald voor een advertentie, die weinig relevant is voor het publiek waaraan het getoond wordt.

Producten plaatsen in de juiste categorie is echter soms lastiger dan het lijkt. Google Shopping kent automatisch een categorie toe aan jouw product, maar dit kan ook handmatig aangepast worden. Dit is vaak ook belangrijk, omdat producten over het algemeen in meerdere categorieën passen of in een onlogische categorie geplaatst moeten worden. Hierom is het essentieel om onderzoek te doen naar productcategorisering. Op die manier zal je er namelijk snel kunnen achterhalen welke categorie het effectiefst is voor jouw producten. Ook hier kunnen externe tools voor ingezet worden.

4. Vergroot zichtbaarheid

De zichtbaarheid van advertenties is altijd belangrijk om in acht te nemen. Dit heeft ermee te maken dat zichtbare advertenties een hogere doorklikratio hebben en dus vaak meer conversies opleveren. Advertenties kunnen daarom hoger in de zoekresultaten getoond worden met behulp van zoekwoorden, zodat ze een hogere relevantie hebben. Door de juiste zoektermen te kiezen, zullen betaalde advertenties en gepromote aanbiedingen zo sneller zichtbaar worden voor de doelgroep.

Een andere manier om zichtbaarder te worden, is het gebruik van promoties. Echter, ieder bedrijf hanteert een ander budget voor promoties, waardoor het op het eerste gezicht lastig lijkt om concurrenten met een groter budget bij te kunnen houden. Gelukkig draait het bij promoties niet zozeer om het budget als wel om de timing, de zoekwoorden en de kwaliteit van aanbiedingen en advertenties.

5. Kies voor afbeeldingen van hoge kwaliteit

Advertenties zullen niet alleen een hogere doorklikratio opleveren als ze beter zichtbaar zijn, maar ook wanneer ze een aantrekkelijke afbeelding hebben. Zorg er dus voor dat jouw advertenties een afbeelding toegekend krijgen, waarop jouw product duidelijk zichtbaar is en een goede indruk krijgen van het goed. Vermijd hierbij watermerken en kies het liefst voor een witte achtergrond. Marktplaatsen Google Shopping en eBay maken het zelfs mogelijk om dit voor jou te regelen. Tot slot wordt er onderscheid gemaakt tussen lifestyle-afbeeldingen en commerciële afbeeldingen. Kopers van kledingen geven bijvoorbeeld de voorkeur aan lifestyle-afbeeldingen, omdat zij zich op die manier beter voor kunnen stellen hoe een kledingstuk valt. Commerciële afbeeldingen daarentegen zijn geschikter voor elektronica.

Hoe haal je het meeste uit advertenties op marktplaatsen? 4

Al met al blijkt dat er veel komt kijken bij betaald adverteren  en aanbiedingen promoten op marktplaatsen. Een effectieve product-feed is van groot belang voor een goede zichtbaarheid en relevantie. Echter, eBay, Amazon, Bol en Google Shopping hanteren soms verschillende eisen, waardoor het van groot belang is om hier rekening mee te houden. Alleen dan werpen betaalde advertenties en gepromote aanbiedingen hun vruchten af.


Volgende blog: Een effectieve socialmedia-campagne houden: hoe doe je dat?