Blog

Hoe begin je een eigen marktplaats?

Marktplaatsen zoals Amazon, Bol.com en Wehkamp vormen steeds vaker het startpunt van de customer journey, met als gevolg dat onafhankelijke verkopers minder bezoekers op hun websites ontvangen. Het verkopen van producten via marktplaatsen is daarom een aantrekkelijke optie, waarin SEO en SEA een belangrijke rol spelen. Naast deze mogelijkheid is het ook een optie om een eigen marktplaats te starten, waarop vraag en aanbod samenkomen. Echter, hoe begin je een eigen marktplaats, wat zijn er de voordelen van en waar moet je op letten bij het opzetten van een platform?

De voordelen van een eigen marktplaats

Verkopers worden door marktplaatsen in de gelegenheid gesteld om hun producten via dit platform te verkopen, waardoor een marktplaats uitgebreid wordt door de toevoeging van complementaire goederen. Verkopers kunnen zich zo specialiseren in een bepaald product, omdat het niet langer noodzakelijk is om zelf een ruim assortiment te bieden aan consumenten. Op die manier komen vraag en aanbod samen op marktplaatsen, waarbij er met name aandacht besteed wordt aan de wensen en eisen van potentiële klanten.

Wanneer je besluit om een eigen marktplaats op te zetten, zal je dus in toenemende mate slim gebruik gaan maken van producten en diensten van derden. Op die manier worden klanten vrijwel altijd tevredengesteld, omdat je een beroep doet op de kwaliteiten en voorraden van andere bedrijven. Het opzetten van zo’n platform is om die reden zeer winstgevend en vormt een stabiele basis voor de customer journey. Daarnaast zal duidelijk worden uit de statistieken waar klanten wel of geen behoefte aan hebben, waarop vervolgens snel ingespeeld kan worden.

Hoe begin je een eigen marktplaats? 1

Aandachtspunten bij de opzet van een marktplaats

Hoewel een eigen marktplaats winstgevend kan zijn, is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat producten via partners verkocht worden. Cruciale vragen om jezelf daarom te stellen zijn daarom: wat is het verdienmodel achter de marktplaats en wat voegt jouw platform toe voor aanbieders? Hieronder volgen een aantal aandachtspunten bij de invulling van de marktplaats.

Het verdienmodel

Bestaande marktplaatsen hanteren ieder een ander commercieel model, al wordt er over het algemeen gebruik gemaakt van een abonnementsmodel of een commissie per verkocht product. De eerste optie houdt in dat de partner iedere maand betaalt voor een ‘abonnement’ of lidmaatschap, als vergoeding voor het gebruikmaken van het platform. In tegenstelling tot dit abonnementsmodel is het ook mogelijk om een vergoeding te vragen per verkocht product, die over het algemeen bestaat uit 15% van het verkoopbedrag. Daarnaast kunnen de twee verdienmodellen gecombineerd worden voor een optimaal, commercieel model.

Prijsbeleid en marktwending

Zoals eerder werd genoemd, worden vraag en aanbod samengebracht op marktplaatsen. Dit heeft als gevolg dat marktwending een belangrijke rol speelt bij de totstandkoming van de prijs. Zo kunnen aanbiedingen, lage prijzen en voordelige verzendkosten ervoor zorgen dat producten van de ene verkoper aantrekkelijker zijn dan die van de concurrent. Toch is het essentieel om voorwaarden op te stellen, zodat het voor verkopers niet mogelijk is om een lage kostprijs te garanderen met hoge verzendkosten. Ook kan een zogenaamde ‘race to the bottom’ voorkomen worden.

Hoe begin je een eigen marktplaats? 2

Software en SEA-strategieën

Een goedwerkende marktplaats wordt onder andere gevormd door nieuwe, aantrekkelijke partners. Om die reden moet er nagedacht worden over de manier waarop potentiële partners lucht krijgen van jouw nieuwe marktplaats en over de vraag waarom deze partners juist via jouw platform hun producten aan moeten bieden. Gebruiksvriendelijke software en mogelijkheden tot adverteren kunnen bijdragen aan de aantrekkelijkheid en toegevoegde waarde van de marktplaats voor potentiële partners.

Voorkom opstartproblemen

Door strategische en doordachte besluiten te maken, voorkom je problemen bij de start van de marktplaats. Desondanks is het essentieel om in het achterhoofd te houden dat de mogelijkheid bestaat dat de marktplaats opstartproblemen vertoont. Het kiezen van geschikte partners en het aanstellen van de juiste kandidaten voor het begeleiden van deze partners, kan ervoor zorgen dat het platform van het begin af aan als betrouwbaar en aantrekkelijk wordt beschouwd.

Hoe begin je een eigen marktplaats? 3

Het kopen en verkopen van producten en diensten via marktplaatsen neemt de laatste tijd alleen maar toe. Naast het verkopen via een eigen website of bestaande marktplaats is het echter ook mogelijk om een eigen platform op te zetten. Deze optie maakt het namelijk mogelijk om veel winst te genereren door gebruik te maken van producten en diensten van andere ondernemingen. Hierbij is het echter wel van belang om onder andere de vormgeving van het verdienmodel, het prijsbeleid en de software in acht te nemen. Door de juiste, strategische beslissingen te maken, wordt het starten van een eigen marktplaats zo een aantrekkelijke optie.


Volgende blog: Adverteren op Pinterest: dit moet je weten!