Blog

Google Performance Max: de nieuwste functionaliteit van Google Ads

Google Ads is de laatste jaren flink in ontwikkeling en dat heeft voornamelijk te maken met machine learning. Hoewel het al langer mogelijk is om campagnes te automatiseren met bv. Channable, is het nu ook mogelijk om je Google Ads campagnes geheel te laten draaien op machine learning met Google Performance Max.

Performance Max genereert automatische campagnes op basis van input, zoals advertentieteksten, URL’s en afbeeldingen. Het levert meer zichtbaarheid op en marketeers houden tijd over om strategische keuzes te maken. Toch is dit niet het hele verhaal, want hoe verbetert Performance Max daadwerkelijk jouw campagnes?

Hoe werkt Google Performance Max?

Sinds eind 2021 biedt Google een nieuw type campagne aan, namelijk Google Performance Max. Het is een slimme campagne die Smart Shopping gaat overnemen, waarbij advertenties, zoals display-, video- en tekstadvertenties, worden geautomatiseerd door Google op basis van de data die je in Google Ads invoert. Net als voor andere campagnes in Google Ads selecteer je conversiedoelen, stel je het campagnetype in (hier: Performance Max) en bepaal je een budget. Ook geef je uiteraard het bereik van de campagne aan, waarna je kunt beginnen met het voeden van Google met zoekwoorden, afbeeldingen, teksten en URL’s. Het idee is dat hoe meer input je levert, hoe beter Google een campagne kan genereren. Zodra er eenmaal een campagne is ontwikkeld door Google, worden de advertenties weergegeven in allerlei Google-kanalen, zoals Gmail, Youtube en Google Maps.

Wat levert Google Pmax op?

Interessant aan Google Pmax is dat het een volledig geautomatiseerde campagne is, waarbij je veel tijd bespaart op het opzetten en optimaliseren van je Google Ads campagne. Het algoritme van Google wordt immers ingezet om advertentieteksten, targeting en budgetbesteding naar een hoger plan te tillen om nog beter zichtbaar te worden bij de huidige, potentiële en onbekende doelgroepen. In een handomdraai beschik je dan ook over een geavanceerde, gerichte campagne. Niet alleen wordt jouw bedrijf echter beter zichtbaar door geavanceerde Pmax, maar ook verkrijg je veel meer inzicht in relevante trends en statistieken. Optimalisatie wordt hierdoor nog eenvoudiger en resulteert in hoogwaardige Google Ads campagnes.

Kent Performance Max alleen maar voordelen?

Het verkooppraatje van Google is rooskleurig en de resultaten liegen er niet om. Toch kleven er ook nadelen aan Google Performance Max. Zo is het niet gemakkelijk om als beginnend adverteerder te beginnen met Pmax, omdat de campagnes voornamelijk succesvol worden door zowel de kwaliteit als kwantiteit van de input. Heb je nog weinig advertentieteksten geschreven, bied je een beperkt aantal producten aan of staat jouw dienst nog in de kinderschoenen? Dan kan dit afdoen aan de effectiviteit van Pmax. Bovendien wil je graag lering trekken uit zoekwoordgedrag, advertenties, doelgroepen en de planning, als je net gaat starten met Google Ads. Met Pmax is dit lastig en dus niet altijd aan te raden bij de start van een Google Ads campagne of strategie.

In lijn met het gebrek aan inzicht in zoekwoordgedrag en doelgroepen is het algehele gebrek aan inzicht in het proces van input naar output. Performance Max fungeert op basis van machine learning, wat betekent dat het proces van input naar output zogezegd een ‘black box’ is. Hoewel je weldegelijk meer inzicht krijgt in de output, is het juist voor marketeers belangrijk om controle te houden over het gehele proces om inzicht te krijgen in hetgeen dat aangepast of geoptimaliseerd moet worden. Ook is hierdoor niet duidelijk waarom Pmax voor het ene bedrijf succesvoller uitpakt dan voor het andere bedrijf.

Input leveren aan en inzicht in Pmax

Levert Google Performance Max nog niet het gewenste resultaat op, bijvoorbeeld omdat je nog weinig doet met Google Ads of omdat je aan het experimenteren bent met Pmax? Grote kans dat je moet werken aan je input. De input in Google Ads bepaalt immers de kwaliteit van de campagne. Zorg daarom voor een goed fundament van landingspagina’s, advertentieteksten en datafeed. Zo kan een goede productfeed in Channable aanzienlijke voordelen bieden voor een Google Pmax campagne, omdat Google-advertenties automatisch synchroniseren bij aanpassingen in Channable. Ook het invoeren van audiences, logo’s en andere assets is belangrijk voor een sterke campagne. Ondanks dat de basis moet kloppen, moet je er rekening mee houden dat ook je input omgetoverd wordt tot nieuwe content. Zo zal Google je zelfbedachte advertentietekst veranderen tot een vergelijkbare, maar toch andere tekst. 

Wat het verschil oplevert tussen je eigen input en Google’s content? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Wat wel gezegd kan worden is dat Pmax veel werk van marketeers uit handen neemt en het resultaat mag er wezen. Met het script van Mike Rhodes kan je bovendien meer inzicht krijgen in je Pmax campagnes. Denk aan budgetverdelingen van de verschillende kanalen (Shopping, Display, Video en Zoeken), kwaliteit van verschillende advertentie onderdelen of dagelijkse prestaties van de verschillende campagnes.

Is Google Performance Max de toekomst van SEA?

Het automatisch genereren van campagnes door Google met Performance Max helpt marketeers om zich te richten op het maken van strategische keuzes en het gericht optimaliseren van Google Ads. Ze hoeven zich immers minder bezig te houden met meer administratieve werkzaamheden. Zoals echter ook duidelijk wordt uit AI-ontwikkelingen is het de vraag op basis van welke informatie en gegevens campagnes geoptimaliseerd worden. Het gebrek aan inzicht in de ‘black box’ maakt het daarom lastig om te bepalen of Google Performance Max daadwerkelijk de toekomst van SEA gaat worden. Dat gezegd hebbende, volgen de ontwikkelingen op het gebied van machine learning elkaar in rap tempo op en kun je niet achterblijven op de concurrentie. Experimenteren met Pmax is dan ook zeker aan te raden, maar altijd met de risico’s en keerzijden in het achterhoofd.

Onze online specialisten helpen je verder

Zou je graag met ons de samenwerking willen aangaan, ben je benieuwd naar onze mogelijkheden of heb je gewoon een vraag? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar [email protected] of te bellen naar 015-7503656. Onze specialisten staan je graag te woord. Ook bieden wij verschillende gratis scans aan!

5/5 - (4 stemmen)

Volgende blog: Een SWOT-analyse van AI-gegenereerde content: wat wordt jouw SEO-strategie?