Blog

Gezakt na de Google Core-update? Hier zijn 7 tips voor een hogere ranking

Heeft jouw website ook te maken met een daling in de Google zoekresultaten? Dan komt dit hoogstwaarschijnlijk door de Google Core-update, de ‘helpful content’ core-update van september. Een Google Core-update is een brede wijziging in het zoekalgoritme van Google, dat regelmatig wordt uitgevoerd om de kwaliteit van de content te verbeteren.

Een Google Core-update richt zich op de algehele prestaties van het algoritme en hoe het de volgorde van de zoekresultaten bepaalt. Hierdoor worden vele posities in Google beïnvloedt en kan het goed mogelijk zijn dat jij hier ook door verrast bent. Gelukkig hoef je niet in paniek te raken, want we hebben 7 slimme strategieën die je hierbij helpen.

1.      Vergaar hoogwaardige backlinks

De eerste slimme strategie is om hoogwaardige backlinks te verkrijgen. Dit zijn links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Dit zal ook in te toekomst door Google sterk worden gewaardeerd. Backlinks zijn als het ware populariteitsstemmen voor jouw website of pagina. Hoe meer je er hebt, hoe hoger je domeinautoriteit en hoe meer jouw website wordt gewaardeerd. Hoe zorg je nu precies voor hoogwaardige backlinks? Dit kun je doen door regelmatig een gastblog te schrijven en samen te werken met andere websites.

Let hierbij wel op dat je gaat voor kwaliteit boven kwantiteit. Focus op digitale PR om waardevolle links te verkrijgen. Deze links moeten het liefst relevant zijn aan jouw niche. Wanneer je een link krijgt van een website die niks te maken heeft met jouw website, zal de link minder kwalitatief zijn en weinig tot niets opleveren.

2.      Zorg voor een goede merkbeleving

Je weet inmiddels waarschijnlijk wel dat content belangrijk is om zichtbaar te worden voor bezoekers of potentiële klanten. Maar een succesvolle online aanwezigheid gaat verder dan enkel content. Google kijkt ook naar de user-experience en hoe jouw merk of bedrijf wordt ervaren. Door een professionele uitstraling, goed onderhouden social media-accounts en positieve reviews, straal je betrouwbaarheid en kwaliteit uit om je website als een serieuze speler te positioneren. Kortom: bouw een merk, en niet enkel een niche site. Ontwikkel een sterke merkidentiteit en focus niet alleen op het dienen van een specifieke niche of markt.

3.      Publiceer relevante content

Let er op dat de content die je plaatst op jouw website ook daadwerkelijk relevant is. Google waardeert content die écht helpt. Zorg ervoor dat je artikelen niet alleen informatief zijn, maar ook daadwerkelijk problemen oplossen. In dit digitale tijdperk, waar gebruikers constant op zoek zijn naar antwoorden en oplossingen, is het cruciaal om een bron van betrouwbare en waardevolle informatie te worden. Dit artikel, bijvoorbeeld, biedt strategieën om de negatieve effecten van Core-updates te overwinnen.

Ons advies? Zorg ervoor dat de informatie die je deelt nieuw en origineel is binnen jouw vakgebied. Dit maakt je tot een autoriteit en onderscheidt je van de concurrentie. Betrouwbaarheid is ook cruciaal. Zorg ervoor dat je informatie accuraat is en wordt ondersteund door bronnen. Dit vergroot het vertrouwen van je lezers en je geloofwaardigheid bij zoekmachines zoals Google, wat ook helpt bij het E-E-A-T principe.

Gezakt na de Google Core-update? Hier zijn 7 tips voor een hogere ranking 1

4.      Bouw ’topical authority’ op

We hadden het eerder al over domeinautoriteit als het gaat om het aantal backlinks: hoe meer kwalitatieve backlinks, hoe hoger je domeinautoriteit. Maar je kunt ook autoriteit opbouwen en je positie in Google versterken door je te specialiseren in een diepgaande contentbibliotheek. Wat bedoelen we hiermee? Dit houdt in dat je niet alleen oppervlakkig, maar juist diep ingaat op gerelateerde onderwerpen binnen jouw vakgebied.

Verder kun je ook interne links tussen gerelateerde onderwerpen creëren die binnen de context passen. Deze interne links dienen als een digitale kaart die gebruikers door jouw content heen leidt. Ook helpt het Google bij het begrijpen van de onderlinge relaties tussen verschillende onderwerpen. Zodoende laat jij zien dat jouw website uitgebreide kennis heeft over een bepaald onderwerp.

5.      Houd je content vers

Iedereen houdt ervan als content vers, ofwel actueel is. Mensen geven er immers de voorkeur aan dat informatie nieuw en relevant is. Door bijvoorbeeld regelmatig nieuwe blogposts en artikelen toe te voegen, blijf je niet alleen je bezoekers boeien maar houd je ook je website actueel in de ogen van zoekmachines als Google. Werk ook je bestaande artikelen bij en optimaliseer titels en afbeeldingen. Zo kun je bijvoorbeeld streven naar een maandelijkse update, waarbij je je content fris en relevant houdt. Dit zorgt er ook voor dat je content sneller geïndexeerd wordt door Google.

6.      Grijp de aandacht en houd die vast

Hoe zorg je ervoor dat jouw content daadwerkelijk wordt gelezen? Het is belangrijk om de aandacht te grijpen. Maar dat niet alleen: je wil het ook vasthouden. Daarom is het belangrijk om aandacht te geven aan elk detail van je tekst, van de metatitels tot aan de call-to-actions. De metatitel is het eerste wat bezoekers zien in zoekresultaten, dus maak deze pakkend en relevant om nieuwsgierigheid te wekken. Verder is een boeiende introductie is de deur naar je content. Zorg ervoor dat het de lezer aanmoedigt om verder te lezen.

Houd je teksten verder leesbaar en makkelijk te scannen. Gebruik duidelijke tussenkopjes, korte alinea’s en eventueel opsommingstekens om de inhoud behapbaar te maken voor de lezer. Maak ook duidelijk wat je van de lezer verwacht. Een effectieve CTA kan de betrokkenheid vergroten en bijdragen aan de algehele prestaties van je website.

Gezakt na de Google Core-update? Hier zijn 7 tips voor een hogere ranking 2

7.      Schrijf vanuit de eerste persoon

Wist je dat het schrijven vanuit de eerste persoon ook bijdraagt aan een hogere positie? Dit komt ook overeen met ‘experience’ in het E-E-A-T principe, waarmee je je content persoonlijk en betrouwbaar maakt. Door vanuit de eerste persoon te schrijven en je eigen ervaringen, inzichten en perspectieven te delen, creëer je een authentieke en betrouwbare stem. Lezers voelen zich vaak meer betrokken bij content die een menselijk gezicht laat zien en die gebaseerd is op echte ervaringen.

Door deze zeven strategieën consequent toe te passen, kun je niet alleen herstellen van de gevolgen van de laatste Google Core-update, maar bouw je ook een solide basis om wijzigingen in het algoritme in de toekomst met vertrouwen tegemoet te treden. Heb je hulp nodig bij het verhogen van jouw positie in Google? Vraag dan onze gratis quickscan aan.

4.7/5 - (3 stemmen)

Volgende blog: In 5 stappen topical authority opbouwen voor een specifiek onderwerp