Blog

Een goede SEO tekst schrijven

Je hebt een website en daar plaats je goede content op. Het liefst zou je willen dat de hele wereld jouw artikelen leest en je website bezoekt, maar helaas is dit niet het geval. Gelukkig zijn er manieren om ervoor te zorgen dat jouw content beter te vinden is tussen de enorme hoeveelheid artikelen die dagelijks online komen. Een van die manieren is het schrijven van SEO teksten. Dit houdt in dat je de webtekst afstemt op het zoekproces van een mogelijke lezer, wat de kans groter maakt dat de lezer jouw tekst vindt.

Het zoekproces

Om een webtekst af te kunnen stemmen op het zoekproces, is het goed om te begrijpen hoe dit proces werkt. Een mogelijke lezer heeft een behoefte, bijvoorbeeld om een product te kopen of informatie in te winnen. Hij opent Google en probeert deze behoefte in een paar woorden te omschrijven. Vervolgens biedt Google een lijst met websites. De meeste lezers kijken niet verder dan de eerste paar websites, dus dat is de plek waar jij wilt belanden. Maar dan ben je er nog niet, want als de lezer jouw website opent en niet getrokken wordt door de content, zal hij snel op zoek gaan naar een andere website. Je webtekst moet dus zowel hoog in Google belanden als aantrekkelijk zijn voor de lezer.

Zoekwoorden bepalen

Om hoog in de zoekresultaten te komen, kun je zoekwoorden in de tekst te zetten. Denk hierbij aan de zoekintentie van de lezer. De woorden die jouw ideale lezer intypt in de Google zoekbalk zijn de woorden die je als zoekwoorden in de tekst wilt zetten. Je kunt per zoekwoord opzoeken hoeveel er op gezocht wordt. De meest gezochte woorden zijn niet altijd het beste, want hier is natuurlijk ook veel concurrentie op. Woorden die wat minder gezocht worden, maar wel heel specifiek zijn voor jouw website, zijn dan misschien een betere optie. Ook is het goed om longtail zoekwoorden te gebruiken, dit zijn combinaties van woorden, zoals bijvoorbeeld ‘goede SEO tekst’.

Plaatsing van de zoekwoorden

Nadat je de zoekwoorden bepaald hebt, moet je nadenken over de plaatsing in de tekst. Om te beginnen is de titel erg belangrijk. Bedenk een pakkende titel en gebruik hierbij je belangrijkste zoekwoord. Hoe meer vooraan in de titel, hoe beter. Dit principe geldt ook voor de tekst. Google leest van boven naar beneden, dus hoe eerder je zoekwoorden voorkomen in de tekst, hoe waardevoller ze zijn voor Google.

Meta-omschrijving

Een volgende stap die je kunt zetten om de vindbaarheid van je tekst te verbeteren is het toevoegen van een meta-omschrijving. Dit is het stukje tekst dat je onder de titel ziet in de zoekresultaten in Google. Zorg dat je zoekwoorden in deze omschrijving staan, want Google kijkt hiernaar en geeft ze dikgedrukt weer.

De tekst

Naast allerlei trucjes om beter gevonden te worden, moet het natuurlijk ook een goede tekst zijn. Uiteindelijk is je doelgroep een mens (en niet Google). Als de tekst niet goed opgebouwd is of niet prettig leest, klikt de lezer hem snel weg. Webteksten worden anders gelezen dan bijvoorbeeld een tekst in een magazine. Het aanbod is enorm, dus als de tekst niet meteen duidelijk en pakkend is, ben je de lezer kwijt. Ook leest men een webtekst meestal niet van begin tot eind, maar op een scannende manier. Het dus van belang om scanbaar te schrijven. Dit doe je door je tekst in verschillende alinea’s met kopjes te verdelen (zoals deze tekst). Schrijf korte, duidelijke zinnen en kom zo snel mogelijk tot je punt. De minimale lengte van een SEO tekst is 300 woorden. Onder dit aantal kijkt Google er niet serieus naar. Hoe langer de tekst is, hoe beter deze over het algemeen beoordeeld wordt door Google, maar blijf wel aan je lezer denken! Schrijf niet onnodig veel woorden, maar bepaal de lengte van de tekst aan de hand van de hoeveelheid informatie die je te bieden hebt.

Deze tips zullen je helpen bij het schrijven van een goede SEO tekst. Is je tekst klaar? Check dan of de tekst minimaal 300 woorden bevat, de relevante zoekwoorden op de juiste plekken staan en de tekst makkelijk scanbaar te lezen is. Is dit het geval, dan is je tekst klaar om online te gaan!


Volgende blog: Infographics: voordelen en toepassing