Blog

E-commerce marketing strategieën

E-commerce marketing

Strategieën van e-commerce marketing houden zich bezig met het vergroten van de online verkoopaantallen. Het gaat dus om de verkoop van goederen, diensten en digitale producten via een webshop, dus alle elektronische vormen van commercie. De laatste jaren wordt e-commerce marketing een steeds belangrijker onderdeel van de marketing strategie. En de verwachting is dat e-commerce marketing in de toekomst nog belangrijker zal worden. Het is dus belangrijk voor bedrijven die online verkopen, om een goede e-commerce marketing strategie te ontwikkelen.

In dit artikel lees je over 4 e-commerce marketingkanalen die je als bedrijf in kunt zetten om de webshop verkopen te verhogen: social media marketing, e-mailmarketing, affiliate marketing en zoekmachine marketing.

Social media marketing

Het eerste marketingkanaal dat ingezet kan worden voor e-commerce marketing is social media marketing. Social media is ‘the place to be’ op het moment om potentiële klanten te bereiken. De meeste mensen spenderen namelijk een groot deel van hun dag op social media. We staan ermee op en we gaan er ook weer mee naar bed. Social media marketing kan de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten en het imago een boo, maar kan ook direct leiden tot meer verkopen, bijvoorbeeld door te verkopen via Instagram en Facebook shops.

E-commerce marketing strategieën 1

E-mail marketing

Een ander kanaal voor e-commerce marketing is via e-mail marketing. Deze manier van digitale marketing bestaat al jaren, maar is nog steeds een van de belangrijkste strategieën. E-mail marketing houdt in dat je contact hebt met de klanten via de mail. De valkuil bij e-mail marketing is dat mails in de spam-box belanden of zonder te lezen weggegooid worden. Om de klanten aan te spreken, is een persoonlijke aanpak van belang. Het is hierbij belangrijk om zo veel mogelijk informatie over de klanten te verzamelen, zodat je kunt inspelen op de wensen en interesses van de klant.

E-commerce marketing strategieën 2

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een manier om externe partners in te zetten voor online verkopen. Deze externe partners, zoals bedrijven of social media influencers, promoten jouw product via hun eigen kanalen bij hun doelgroep. Het voordeel hiervan is dat je nieuwe potentiële klanten kunt bereiken via het netwerk van de partner. Voor elk verkocht product krijgt de affiliate partner een commissie. Een voordeel van affiliate marketing is dat je dus alleen betaalt wanneer je product werkelijk verkocht wordt, in tegenstelling tot veel andere advertentiemogelijkheden.

E-commerce marketing strategieën 3

Zoekmachine marketing

Het laatste e-commerce marketingkanaal dat besproken zal worden in dit artikel is zoekmachine marketing. Dit is heel breed en omvat vele strategieën, dus het is in dit artikel opgedeeld in twee onderdelen: Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimization (SEO).

Search Engine Advertising, dat in het Nederlands zoekmachine adverteren genoemd wordt, houdt in dat je een positie koopt binnen een zoekmachine. Het is dus een betaalde en doelgerichte manier van adverteren binnen een zoekmachine. Je doet dit voor bepaalde relevante zoekwoorden die aansluiten bij jouw bedrijf. Dan is er ook nog Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie. Dit is een onbetaalde manier om hoger te scoren in zoekmachines. Het doel is om een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachine te behalen op relevante zoekwoorden.


Volgende blog: Adverteren op Spotify